10 طرح مینیمال شگفت‌انگیز

82

اگر شما به دنبال الهام گرفتن از معماری مینیمالیسم هستید و به آن علاقه دارید، این مطلب می‌تواند برای‌تان نگاهی متفاوت به این سبک از معماری را ایجاد می‌کند؛ چراکه با دیدن تصویر و دریافت اطلاعاتی از چگونگی معماری طرح‌ها ذهن‌تان باز می‌شود و می‌توانید ایده‌های بیشتری برای طراحی پیدا کنید. در واقع ما در این بخش تلاش کردیم تا با مروری کوتاه به زیبا‌ترین پروژه‌های ارائه شده در این سبک، به دکور ساده و عملکرد آن‌ها نگاهی بیندازیم.

طرح مینیمال چیست؟

معماری مینیمالیسم و طرح مینیمال به عنوان یک سبک جدید در معماری، در تلاش است تا با استفاده از کاهش اشیاء و متریال‌ها، فقط نیاز‌های اساسی را در خود جای بدهد و به نوعی یک سبک ساده شده از معماری مدرن باشد. در طراحی معماری مینیمالیسم، نه تنها نمای ساختمان، بلکه طراحی داخلی آن نیز بسیار ساده در نظر گرفته می‌شود. کاهش میدر این سبک از طراحی، اشیاء کوچک تزئینی و رنگارنگ یا حضور چوب را می‌توان تنها راهی دانست که شادابی را به یک خانه مدرن مینیمالیسم اضافه می‌کند و در باقی موارد خود این خود معمار است که از محیط خارج و طبیعت، برای رنگ پردازی یا جذاب کردن طرح استفاده کند.

اکثر خانه‌های مینیمالیستی که در این پست ارائه شده‌اند، برای قرار گرفتن در طبیعت طراحی و اجرا تا با استفاده از پنجره های عظیم، دید و بازتابی زیبا از محیط اطراف داشته باشند و نمایشی بدون مانع را ارائه دهند. با مشاهده‌ی طراحی داخلی و نحوه چیدمان این پروژه‌ها می‌توانید با دیدگاهی که طراحان به صورت کلی برای بیان طرح خود داشته‌اند به راحتی آشنا بشوید. در بعضی نمونه‌ها این دیدگاه به‌قدری نمایان است که باعث بروز احساسات بیشتر می‌شود ولی در بعضی نمونه‌ها با وجود برخی از جزئیات انتخاب شده، این حس کمتر منتقل می‌شود.

1. Glass Residence With an Intriguing Architecture : Lake Lugano House (خانه دریاچه لوگانو)

طرح مینیمال

این اقامتگاه شیشه‌ای در سواحل دریاچه لوگانو و روی شیب تپه قرار دارد، از دو حجم تشکیل شده است که به دلیل توپوگرافی خاص سایت در سطوح مختلف سازماندهی شده است.

لبه‌های گرد این خانه آلاچیق شیشه‌ای چند ضلعی، پیوند جالبی را بین داخل و خارج ایجاد می‌کند. این پیوند باعث شده است فضای داخلی بسیار بزرگتر از آن‌چه هست به چشم بیاید. فضای گرد حلقه شکل در این طرح مزایایی چون تهویه ثابت و نور طبیعی را به ارمغان می‌‌آورد. همچنین با یک نگاه کلی می‌بینید که روکش سفید، همراه با شن سفید به عنوان سطح زمین و کف صنوبر داگلاس کم رنگ چطور در انعکاس نور خورشید نقش دارد. 

در طراحی این اقامتگاه شیشه‌ای جذاب به جنبه‌های زیست محیطی اهمیت خاصی داده شده است که می‌توان به این موارد اشاره کرد: استفاده از انرژی زمین گرمایی، باغ‌های پشت بام، سیستم جمع آوری آب باران، انتخاب شیشه‌های بسیار کارآمد عایق شده با گاز آرگون برای بهینه سازی راندمان حرارتی پوسته و همچنین استفاده از آفتاب گیر طبیعی با وجود درختان برگ ریز در ناحیه جنوب غربی ساختمان.

 

2. MIMA Light MIMA Architects

mima light modular home dezeen 936 12 e1458584351323 1
download

 در بین خانه‌های شگفت‌انگیز در طرح مینیمال این خانه‌ی زیبا که “MIMA light” نام دارد، از سری خانه‌های مدولار محسوب می‌شود که معماری آن را یک شرکت پرتغالی به همین نام انجام داده است. پایه‌ی طرح با آینه‌ پوشیده شده است و در کل می‌توان گفت یک ژست معماری تحت تأثیر مجسمه‌های مینیمالیستی هنرمندانی مانند دونالد جاد، جان مک کراکن و رابرت موریس را به نمایش می‌گذارد.

 

3. Unusually Minimalist Four Cornered Villa For An Ascetic Lifestyle

fourcorneredvilla005

کار بر روی پروژه‌ی “ویلای چهار گوشه مینیمالیستی غیر معمول برای زندگی با سبک زاهدانه” که در ویرات فنلاند واقع شده توسط معماران آوانتو به مدت دو سال طول کشیده است. این چهار گوش رو به شمال و شرق قرار دارد و مناظری از درختان بلند و باریک اطراف از میان هر دیوار لعاب دار خود به نمایش می‌گذارد. با کمی توجه می‌بینید که این فضاها جلوه‌ای مانند یک بازی دراماتیک از تاریکی و سفیدی و نور و سایه دارند.

 

4. Architects Alberto Campo Baeza, Spain

Oficinas Zamora Javier Callejas 04

بی شک آثار آلبرتو کامپو بائزا درچارچوب معماری معاصر قرار می‌گیرد. ساختمان‌ معماری شده سر و صدا و ناهنجاری‌های روزمره را کنار می‌زند و فضایی از سکوت کامل را به‌جود می‌اورد.
در طراحی‌های آلبرتو کامپو بائزا پنجره‌های روبانی، قاب‌بندی طبیعت، دال‌های سقف شناور و کنسول‌ها همگی ارجاع‌های آشنایی هستند که می‌تواند یاداور برخی از شاهکارهای معماری مدرنیسم باشد.

 

5. Architects Fran Silvestre Arquitectos

Architects%20Fran%20Silvestre%20Arquitectos

“Fran Silvestre Arquitectos” یک دفتر معماری معروف اسپانیایی با مدیریت فران سیلوستره فرناندز است. استفاده از تکنولوژی‌های نوین با اصول سادگی و همچنین شفافیت در طراحی‌های Fran Silvestre به خوبی قابل مشاهده است. طراحی‌های او معمولاً شامل خطوط ساده، فرم‌های منحنی و استفاده ماهرانه از جزئیات است. این معماران اسپانیایی در طرح مینیمار با استفاده از پنجره‌ها، سقف‌های شیشه‌ای و دیوارهای شفاف مرزهای میان فضاها طوری طراحی می‌کنند که فضای بزرگتری را ایجاد شود.

 

6. Monochromatic Home in Girona, Spain

Pocaf web dhd d

یک اقامتگاه خانوادگی که برای قاب‌بندی مناظر دوردست جیرونا در اسپانیا طراحی شده است.

 

7. Modern Dutch Cabin Camouflaged by an Artificial Hill

36757b1c

“کابین مدرن هلندی که توسط یک تپه مصنوعی استتار شده است”
این ویلای جنگلی منحصربه فرد در یک زمین کشاورزی تاریخی در میان مزارع یونجه و جنگل در یک منطقه حفاظت شده طبیعی ساخته شده است.
خانواده‌ای که این خانه متعلق به آن‌هاست قصد داشتند ردپای اکولوژیکی را به حداقل برسانند؛ بنابراین معماران KRFT یک تپه‌ی مصنوعی ایجاد کردند که خانه را از دید ضلع شمالی آن استتار کند و از زمین به عنوان عایق حرارتی استفاده شود.

 

8. Casa Solar Da Serra by Design Arquitetura, Brazil

Minimal%20House%20Framed%20By%20Panoramic%20Views%20and%20Beautiful%20Landscape

توضیحات ارسال شده توسط تیم پروژه نشان می‌دهد این زمین در یک مجتمع مسکونی در حومه برزیل واقع شده است، جایی که ساکنان آن برخلاف بافت شهری مرکز شهر به دنبال آرامش و ارتباط بیشتر با طبیعت هستند.

 

9. Koji Tsutsui Architect & Associates

industrial design house 1

طبق توضیحات متنی معماران این بنا در یک منطقه مسکونی آرام در کلان شهر توکیو و توسط خانه طراح صنعتی کوجی تسوتسوئی ساخته شده است. مشتری به دنبال خانه‌ای بوده که نه تنها ماهیت خصوصی داشته باشد؛ بلکه با احساسات مشتری با توجه به کار و زندگی و طراحی صنعتی همزیستی داشته باشد.

 

10. Modern Hillside Residence Paying Tribute to Light and Space: Graticule House

stringio%20(2)

“اقامتگاه مدرن در دامنه تپه با ادای احترام به نور و فضا: خانه گراتیکول”
Graticule House در گریت فالز و در ویرجینیاو توسط دیوید جیمسون طراحی شده است. رنگ سفید روشن آن در محیط جنگلی در برابر قهوه‌ای‌ها و سبزهای طبیعی اطراف آن متمایز است.