فروشگاه سیماران

کارفرما

شرکت سیماران

نوع

تجاری فرهنگی ورزشی

موقعیت مکانی

تهران، جمهوری پاساژ علاءالدین

متراژ (متر مربع)

40

سال طراحی

1391

تیم طراحی

گروه طراحی شیپ

تیم اجرایی

گروه طراحی شیپ

طراحی داخلی فروشگاه سیماران

طراحی و دکوراسیون مغازه یا فروشگاه عامل بسیار مهمی در جذب مشتری است. نحوه طراحی فروشگاه ارتباط مستقیمی با نوع لوازم، تعداد آنها، ابعاد محصولات و متراژ مغازه دارد. در مغازه های کوچکی مانند پروژه سیماران که ابعاد آن در حدود 40 متر و در داخل پاساژ علاء الدین واقع شده، محصولات کوچک و سایز متوسط برای دوربین مدار بسته و آیفون های تصویری به فروش می رسد. پس برای طراحی و بازسازی این پروژه می بایستی از تمامی فضاها به صورت بهینه استفاده می شد تا بیننده در هنگام مواجه با ویترین و داخل مغازه سیماران، در نگاه اول با محصولات متنوع آنان آشنا شود.

دکوراسیون مغازه یا فروشگاه به صورت عام به دو قسمت دکوراسیون داخلی مغازه و طراحی ویترین مغازه تقسیم می شود. اما در طراحی این فروشگاه علاوه بر موارد مذکور، فضایی نیز به عنوان فضای مدیریت برای پرزنت کردن، فایلینگ، کنفرانس و حتی گوشه ای برای انبار محصولات استفاده شد تا از همه فضاهای موجود در این مغازه به بهترین نحو استفاده شود.

طراحی ویترین مغازه اولین مرحله جهت جلب توجه مشتری است. در طراحی این فروشگاه ویترین از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود، به خصوص که این فروشگاه رو به روی راه پله طبقات قرار داشت. به همین دلیل برای طراحی ویترین این فروشگاه استفاده از لوگوهای بزرگ تر قرار گرفته بر روی استندهای ام دی اف هایگلس و شیشه های میرال قدی برای نشان دادن محصولات داخل مغازه، اجتناب ناپذیر به نظر می آمد. ویترین این مغازه بنا به درخواست کارفرما به صورت نیمه باز طراحی شد تا بدین وسیله هم از شلوغ شدن ویترین و نشان دادن همه محصولات در جلوی فروشگاه جلوگیری شود، و هم بدین وسیله مشتریان با آگهی بیشتر نسبت به محصولات مورد فروش در آن مکان ورود داشته باشند. در طراحی ویترین نیمه باز، وجود هماهنگی میان ویترین و داخل مغازه چه از نظر رنگ های استفاده شده برای طراحی و چه از نظر یکنواختی در سبک طراحی و متریال های استفاده شده برای آن، بسیار با اهمیت به نظر می آمد. به همین دلیل برای طراحی این فروشگاه تلاش نمودیم تا از رنگ های مورد علاقه کارفرما که همان وجود تم سفید به عنوان رنگ غالب و رنگهای قرمز و مشکی به عنوان رنگ های مکمل ام دی اف هایگلس استفاده شد. بدون تردید وجود این سه رنگ استفاده شده برای کمدها و استندها، برای جلب توجه بیشتر مشتری بوده و مشتری با دیدن این جذابیت در ویترین و کمدهای پرزنت محصولات، به فکر آن می افتد که این فروشگاه قابل اعتماد تر از فروشگاههای قدیمی و کهنه است.

دکوراسیون فروشگاه فقط بدین معنا نیست که شما یک مغازه زیبا داشته باشید، بلکه علاوه بر زیبایی می بایست راحتی مشتریان را نیز در نظر گرفته باشید. امروزه طراحی دکوراسیون مغازه از راحتی مشتری پا فراتر گذاشته و با تحلیل رفتارهای آنان سعی می کنند که فروشگاها را به گونه ای طراحی کنند که نیاز های آتی مشتریان را نیز مرتفع سازند. بی شک تریدی وجود ندارند که همه مشتریان با دیدن استندهای کار شده برای این فروشگاه و محصولات نصب شده بر روی آنها، آگاهی کامل نسبت به تفاوت محصولات متنوع این فروشگاه بدست نخواهند آورد. گروه طراحی شیپ با توجه به آگهی خود و کارفرما نسبت به این موضوع تصمیم گرفتند تا با استفاده از ایجاد تیغه ای در پشت کانتر فروش فضایی را به نام فضای مدیریت طراحی کنند تا بدین وسیله در صورت نیاز برای ایجاد آگاهی بیشتر مشتریان نسبت به تفاوت محصولات و یا قراردادهای فروش تعداد بالا به آن بخش هدایت شوند. به جز وجود فضاهای مورد نیاز برای خریداران خرد و درشت این فروشگاه، وجود سیستم تهویه مناسب برای جلب رضایت مشتریان نیز، بسیار حائز اهمیت بود و گروه طراحان شیپ از سیستم اسپیلت به عنوان بهترین گزینه برای سیستم تهویه این فروشگاه استفاده کردند.

داشتن رنگ های جذاب برای قفسه بندی مغازه، یک اصل مهم برای طراحی داخلی است. در فروشگاههای کوچک این اصل باید به گونه ای باشد که مشتری در بدو ورود تحت تاثیر قرار بگیرد و به آسانی به سمت قفسه های نمایش هدایت شود. برای داشتن این هدف، فقط و فقط رنگ بندی جذاب کارساز نخواهد بود و استفاده از نورهای تارگت و یا مخفی نیز می تواند کمک شایانی در این امر بکند. برای طراحی نورپردازی فروشگاه سیماران، طراحان شیپ تصمیم به استفاده از هالوژن ها توکار برای سقف کناف کار شده گرفتند تا بدین وسیله از این عناصر نورپردازی به عنوان نورهایی هدفمند برای نشان دادن تک محصولات ویترین یا قفسه ها استفاده کردند. این نورها برای نشان دادن محصولات ریز و یا گران قیمت هستند و می توان از آنها برای ایجاد روشنایی عمومی فروشگاه نیز استفاده کرد. برای طراحی نورپردازی این فروشگاه علاوه بر نورهای تارگت، تلاش نمودیم تا با استفاده از نورهای مخفی کار شده برای قفسه ها، به عنوان نورهای تزیینی برای جذب مشتری استفاده شود. بی تردید استفاده از این نوع نورپردازی همراه با استفاده ازMDF هایگلس باعث ایجاد براقیت بیشتر در محیط می شود و این براقیت می تواند مغازه کوچک آنان را بزرگتر جلوه دهد و مشتری به محض ورود به این فضا احساس آرامش بیشتری داشته باشد و از کوچک بودن این فروشگاه احساس کسلی نداشته باشند.

صفحه اصلیمقالاتپروژه‌هاتماس با ما