5 دلیل اهمیت آشپزخانه در طراحی اداری

85

در طراحی اداری از مباحث طراحی داخلی بگیرید تا انتخاب رنگ‌ها و تزئینات، همه‌ی جزئیات مهم هستند، اما هیچ فکر کرده‌اید که آشپزخانه در طراحی اداری یکی از عناصر مهم و موثر در این فرآیند است؟ واقعیت این است که محیط آشپزخانه در نگاه اول به نظر تا حد زیادی خارج از محیط اداری قرار می‌گیرد و طراحی آن با محیط‌های مخصوص به آشپزی و پخت‌وپز ارتباط دارد، اما باید بگوییم همان‌طور که آشپزخانه می‌تواند قلب یک خانه باشد آشپزخانه اداری هم می‌تواند در ارتقاء و انرژی محیط کاری اداری تاثیر مثبتی داشته باشد.

به طور کلی طراحی اداری نه تنها به ساختارها و فضاهای جسمی اداری محدود نمی‌شود، بلکه یک هنر و علم جذاب است که روی بهره‌وری، خلاقیت و بالا بردن سطح عملکرد کارکنان و تصمیم‌گیری‌های کلان در یک شرکت اثر خود را می‌گذارد.‌ از این جهت در ادامه لازم دیدیم اهمیت و مزایای آشپرخانه در طراحی اداری را مورد بررسی قرار بدهیم.‌

اهمیت آشپزخانه در طراحی داخلی اداری _01
اهمیت آشپزخانه در طراحی داخلی اداری _02

۱. ایجاد فضایی برای استراحت

وجود آشپزخانه در طراحی اداری باعث می‌شود که کارمندان لحظاتی را جدا از میزهای کاری خود و در آرامش سپری کنند. به طور کلی در نظر گرفتن زمان‌های معینی برای استراحت یکی از راه‌های بهبود عملکرد کارمندان است، بنابراین گردش کارمندان در محیط کار و اجتناب از یک‌جا نشینی امروزه بسیار توصیه شده که این امر به آسانی با در نظر گرفتن یک آشپزخانه با امکانات خوب در طراحی داخلی دفتر کار امکان‌پذیر است.

درد مفاصل، اضافه وزن، مشکلات بینایی و … از عوارض نشستن پشت میز در ساعات طولانی است. اگر به فکر سلامت خود و کارمندان خود هستید، لازم است تدابیری در دکوراسیون داخلی دفتر کار خود برای جلوگیری از یک جانشینی و عواقب آن بیندیشید. یک آشپزخانه کوچک با امکانات ساده اما زیبا و دنج در طراحی داخلی فضای اداری تغییر مثبتی ایجاد کرده و به آرامش و سلامتی کارمندان کمک بسیاری می‌کند.

2. آرامش ذهن کارمندان

آشپزخانه در طراحی داخلی فضای اداری شرایط آرامش ذهن کارمندان را به آسانی فراهم می‌کند. در گذشته شاید گذراندن زمانی برای فراغت بدون تمام کردن کارهای روزانه امری عجیب و غیر قابل قبول تلقی می‌شد. اما امروزه صاحبین مشاغل به این نتیجه رسیده‌اند که تمام افراد در ساعات مختلف روز نیاز دارند کمی از استرس کار دور بمانند و به نوعی ذهن خود را شارژ کنند.

دیگر می‌دانیم که خیره شدن به صفحه مانیتور در تمام ساعات روز برای یافتن راه حل‌های خلاقانه ایده‌ی مناسبی نیست؛ بلکه با کمی دور شدن از میزهای کاری و استراحت دادن به مغز خود بهتر می‌توانیم امور را در دست بگیریم و بازدهی بسیار بالاتری داشته باشیم. یک آشپزخانه در طراحی اداری با فراهم آوردن امکانات ساده‌ای مانند صرف میان‌وعده و نوشیدنی در کنار کارمندان تأثیر به سزایی در افزایش انرژی و آرامش ذهن می‌گذارد.

اهمیت آشپزخانه در طراحی داخلی اداری _03
اهمیت آشپزخانه در طراحی داخلی اداری _04

3. آشپزخانه در طراحی اداری برای ایجاد سلامت جسمی کارمندان

در طول روز ممکن است بدن ما به مواد غذایی مختلفی نیاز داشته باشد. از طرفی یک جا نشستن و صرف خوراکی‌های ناسالم تأثیرات بدی بر روی بدن ما می‌گذارد. وجود یک آشپزخانه در برنامه‌های طراحی داخلی فضای اداری باعث می‌شود افراد زمانی را به خود اختصاص داده و از صرف میان‌وعده‌های سالم و نوشیدنی‌های آرام‌بخش لذت ببرند. صرف میوه‌ها و سبزیجات تازه، نوشیدنی‌های گیاهی و خوش‌طعم و امکان طبخ غذاهای ساده برای یک ناهار دور همی در دفتر کار از جمله امتیازات یک محیط اداری شناخته می‌شود که کارمندانی سالم و با نشاط دارد.

4. ایجاد فضایی برای برگزاری جلسات و رویدادها

برای برگزاری جلسات داخلی تیم‌های مختلف حتماً نیاز به نشستن در اتاق کنفرانس با صندلی‌های ناراحت و فضای رسمی نیست. وجود آشپزخانه در طراحی اداری امکان جمع کردن تیم‌های کاری را در کنار هم فراهم می‌کند. می‌توانیم جلسات غیر رسمی و رویدادهای خودمانی شرکت را در این فضای دنج و صمیمی برگزار کنیم. طراحی داخلی اداری دنج و صمیمی و شبیه به فضای خانه باعث کاهش استرس کارمندان در محیط کار شده و بهره‌وری کاری آنها را تا حد چشم‌گیری افزایش می‌دهد.

اهمیت آشپزخانه در طراحی داخلی اداری _05

5. انعطاف در چیدمان و دکوراسیون داخلی دفتر کار

انعطاف در چیدمان و دکوراسیون داخلی دفتر کار حرف اول را می‌زند. در نظر گرفتن فضاهایی با عملکردهای چندگانه برای محیط‌های کوچک بسیار مناسب است. برای مثال می‌توانیم با در نظر گرفتن تمهیداتی در دکوراسیون داخلی دفتر کار فضای آشپزخانه را به اتاق جلسات تبدیل کنیم. در صورت دسترسی به اینترنت پرسرعت و وجود تکنولوژی‌های نوین روز، کارمندان می‌توانند در محیط آشپزخانه تنها با یک لپتاپ کارهای روزانه‌ی خود را انجام دهند.

آشپزخانه در طراحی داخلی اداری 07
آشپزخانه در طراحی داخلی اداری 07

چه امکاناتی در طراحی آشپزخانه اداری لازم است؟

در نظر گرفتن امکانات برای آشپزخانه در فرایند طراحی داخلی دفتر کار کاملاً به شرایط، نیازها و بودجه‌ی شما بستگی دارد. در فضاهای اداری کوچک می‌توانیم تنها با در نظر گرفتن امکانات ساده‌ی آشپزخانه و یک فضای نشیمن کوچک، شرایط خوبی را فراهم کنیم. اما این امکانات در فرآیند دکوراسیون داخلی دفتر کار بزرگ می‌تواند بسیار پیشرفته‌تر باشد. می‌توانیم تنها به یک ماکروویو و قهوه‌ساز قناعت کنیم و یا اینکه امکانات دیگری نظیر یخچال‌های بزرگ، اجاق برای پخت و پز و کابینت‌هایی برای نگهداری مواد غذایی درست مثل فضای خانه بیندیشیم.

اهمیت آشپزخانه در طراحی داخلی اداری _06

در هر صورت لازم است این نکته را در نظر داشته باشیم که وجود امکانات زیاد در طراحی داخلی اداری بدون طراحی اصولی و حساب‌شده کارایی لازم را نخواهد داشت. لازم است نیازهای فعلی و آینده‌ی دفتر کار خود را در نظر بگیریم. شرایط رشد و توسعه‌ی آن را در طراحی داخلی اداری فراهم کنیم و بدانیم چگونه می‌توان از فضا استفاده‌ی بهینه داشت. نگاه دقیق به چیدمان، انتخاب رنگ‌های درست و نورپردازی اصولی نیز از جمله موارد مهمی هستند که هنگام بازسازی و طراحی داخلی اداری باید در نظر داشته باشیم.

و در آخر باید بگوییم که برای رسیدن به یک آشپزخانه اداری که بتواند مزایا و امکانات مناسب را با توجه به شرایط مهیا کند و از تمام فضا به شکل بهینه و اصولی استفاده شود، بهتر است از مشاوره و کمک متخصیصن بهره ببرید. در این مسیر پیشنهاد می‌کنیم از راهنمایی مشاوران و معماران شرکت معماری شیپ غافل نشوید.