طراحی داخلی لابی شرکت ایران فاوا گسترش

پروژه‌های شیپ معماری داخلی اداری

طراحی داخلی لابی شرکت ایران فاوا گسترش

نوع: اداری

کارفرما: آقای نجم الدین

موقعیت: یوسف آباد

تاریخ طراحی: ۱۳۹۰

تیم طراحی: گروه طراحی شیپ

طراحی داخلی لابی شرکت ایران فاوا گسترش

لابی بخشی از ساختمان است که برای ورود و خروج استفاده می شود و گاهی اوقات با نام هایی دیگر چون سالن ورودی یا فضای ورودی نیز خوانده می شود. لابی معمولا در طبقه همکف ساختمان واقع شده و در قسمتی از مجتمع قرار دارد که افراد قصد ورود یا خروج از ساختمان را دارند و زیبایی آن نشان دهنده پرستیژ شرکت می باشد. یکی از مهمترین کارها در طراحی دکوراسیون لابی، تقسیم بندی فضای صحیح محیط است و اگر لابی آنقدر بزرگ باشد که بتوان آن را به چند قسمت تقسیم کرد، باید این تقسیم بندی را به گونه ای انجام داد که ماهیت عملکردی هر بخش به وضوح مشخص باشد.

هدف اصلی در طراحی پروژه دکوراسیون داخلی لابی شرکت ایران فاوا بازسازی یک ساختمان مسکونی و تبدیل آن به یک ساختمان اداری بود. کمبود فضای اداری مناسب در تهران، باعث شده ساختمان های مسکونی به عنوان کاربری اداری مورد استفاده قرار بگیرند. این تغییر کاربری ابعاد دیگری نیز دارد که از آن جمله باید به تامین کلیه فضاها و تغییر دکوراسیون و یا حتی متریال های استفاده شده در آن نیز اشاره کرد.

اولین مرحله در طراحی این پروژه انتخاب متریال مناسب برای طراحی این لابی بود. با توجه به اینکه ایده طراحی این لابی، بر اساس تعریف الگوی مشخص فضای عمومی ساختمان شکل گرفته بود و به عنوان یک پیوستار در طبقات بالا ادامه دار می شد، پس این الگو به عنوان یک خاطره بصری از شرکت در ذهن کارمندان و نیز مراجعین نقش بسیار حائز اهمیتی داشت. لذا برای طراحی این لابی و با توجه به تغییر کاربری صورت گرفته، گروه طراحی شیپ تصمیم به استفاده از مصالح چوب نمای ساختمان برای تغییر دکوراسیون این پروژه گرفت تا به یک پیوستار با الگوهای نورپردازی و متریال مشخص در طبقات دیگر برسد. بدین منظور برای بخش لابی و ورودی این ساختمان  از ترمو وود و رنگ جذاب آن به عنوان دیوارپوش استفاده کردیم تا هم دلیلی برای ایجاد فضای آرامش در ساختمان باشد و هم بتوانیم از این متریال به عنوان مصالحی برای تفکیک کاربری در لابی استفاده کنیم. علاوه بر ترمووود های استفاده شده به عنوان دیوارپوش، استفاده از دیوارپوش های طرح دار دیگر با متریال های متفاوت نیز در طراحی این لابی نقش بسزایی داشته اند. برای آشنایی بیشتر مراجعه کنندگان به این ساختمان تصمیم به استفاده از تابلوهای تبلیغاتی چلنیوم با نور پردازی LED گرفتیم تا هم کار معرفی شرکت را انجام بدهند و هم از جنس بسیار زیبای پلکسی گلس در طراحی این فضای لابی و براقیت آن استفاده شده باشد.

با توجه به تردد بالایی که در لابی وجود دارد، کف سازی فضای لابی از اهمیت بسزایی باید برخوردار باشد و استقامت آن از جمله خصوصیاتی است که برای انتخاب جنس متریال باید در نظر گرفت. در طراحی لابی شرکت ایران فاوا، از سرامیک طرح دار طوسی با مقاومت بالا استفاده کردیم تا در مقابل هر ضربه ای که از جابه جایی وسایل ایجاد می شود، صدمه ای نبینند و هم به راحتی قابل تمیز شدن باشد. در انتخاب رنگ کفپوش، با توجه به جذب گرد و خاک کفش مراجعین تلاش نمودیم تا از رنگ های تیره تر استفاده کنیم تا بدین وسیله از کثیف شدن ظاهری کفپوش ها جلوگیری به عمل بیاید.

طراحی سقف لابی باید به گونه ای باشد که در خور مقیاس و سبک دکوراسیون آن فضا باشد. چون در طراحی این لابی از سبک مدرن و متریال های هماهنگ با این سبک استفاده کردیم، تلاش نمودیم تا نورپردازی این فضا نیز همخوانی خاصی با محیط داشته باشد و بدین منظور از هالوژن و نورهای خطی برای نشان دادن تغییر کاربری فضاها و جذب مراجعین استفاده کردیم. البته لازم بذکراست که وجود پنجره برای طراحی داخلی این لابی موهبتی بود تا بدین وسیله بخشی از نور مورد نیاز این فضا تامین شود. وجود نورطبیعی نه تنها باعث ایجاد روشنایی بیشتر می شود بلکه به طراحان شیپ کمک کرد تا با قرار دادن گیاهان طبیعی، روحی تازه به این محیط ببخشند.

برچسب‌ها:

, , , , , , , , , , ,