فروشگاه لباس اکسیر

کارفرما

آقای صدوقی

نوع

تجاری فرهنگی ورزشی

موقعیت مکانی

تهران، فاطمی

متراژ (متر مربع)

سال طراحی

1386

تیم طراحی

گروه طراحی شیپ

تیم اجرایی

طراحی داخلی فروشگاه لباس زنانه اکسیر

دکوراسیون فروشگاه لباس، از جمله موارد مهمی است که توجه به آن باعث رضایت بیشتر مشتری می شود. از گذشته، به دلیل نبودن رقبای زیاد جزییات یک مغازه یا فروشگاه لباس تاثیر چندانی بر روی فروش آنها نداشت. ولی امروزه به دلیل افزایش رقابت در بین اصناف مختلف، یک فروشگاه برای ایجاد وجه تمایز خود با سایر رقبا نیازمند طراحی متفاوت و در خور برای برندی خاص یا محصولات خود است. بی شک برای یک فروشگاه لباس که اجناس معروف جهانی را به فروش می رساند، طراحی بهتر مغازه می تواند در جلب مشتریان گذری از راهروهای پاساژ و یا حتی عابران خیابان نیز نقش تعیین کننده ای داشته باشد.

در طراحی فروشگاه لباس، چندین عنصر تعیین کننده نقش ایفا می کنند. یکی از اصلی ترین موارد، نحوه چیدمان یک فروشگاه است و این چیدمان باید به صورتی باشد تا مشتریان محصول مورد نظر خود را به سادگی پیدا کرده و خریدی آسان را تجربه کنند. بی شک بانوان زمان بیشتری را برای خرید لباس در مغازه ها صرف می کنند و به همین دلیل طراحی فروشگاه بانوان کمی متفاوت نسبت به فروشگاه مردانه است. برای طراحی فروشگاه اکسیر، طراحان شیپ تلاش نمودند تا با استفاده از چیدمان صحیح که به وسیله طبقات MDF و رگال های بیشتر در جاهای مختلف این فروشگاه از تجمع و تردد بیش از حد مشتریان بکاهند.

بی شک برای طراحی فروشگاه، هماهنگی بین ویترین و طراحی داخلی مغازه نقش بسیار مهمی ایفا می کند و نبود هماهنگی چه از نظر طراحی و چه از نظر زیبایی البسه می تواند تناقضی را در مشتری ایجاد کند و این تناقض باعث ایجاد حس خستگی در مشتری بشود. برای طراحی این فروشگاه تلاش نمودیم تا با ایجاد حس هماهنگی از سبک مدرن برای داخل و ویترین این مغازه استفاده کنیم تا بدین وسیله هارمونی خاص در طراحی وجود داشته باشد. همچنین در طراحی داخلی این فروشگاه طراحان شیپ تلاش نمودند تا از ام دی اف های مات و براق در رنگ های متفاوت استفاده کنند تا از یک رنگ بودن فضا جلوگیری شود. از جمله رنگ های استفاده شده برای این طراحی این فروشگاه می توان به رنگ سفید، سیاه و سبز اشاره کرد تا بدین وسیله توانسته باشیم تم اصلی رنگ های مورد نظر برای این محیط را بدست آورده باشیم.

در اصل نورپردازی برای دکوراسیون فروشگاه پوشاک استانداردها و اصولی، باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد. زوایای نورپردازی و رنگ هایی که برای نورپردازی دکوراسیون انتخاب می شوند، همگی به حالت و سبکی بستگی دارد که برای طراحی مغازه انتخاب شده است. برای نمونه اگر اجناس مغازه بیشتر پوشاک لاکچری باشد، بهتر است به میزان شدت نور بیافزاییم ولی اگر پوشاک به سبک آنتیک و مدرن باشد نورپردازی نیز باید متعادل و سبک باشد. برای طراحی فروشگاه پوشاک اکسیر با توجه به انتخاب سبک مدرن برای طراحی، تصمیم به استفاده از هالوژن بر روی سقف های کناف پایین آمده را گرفتیم و برای جلوگیری از کم نور شدن فضا در بخش انتهایی، از شیشه های تبلیغاتی که به راحتی بتوانند نور را از خود عبور دهند استفاده کردیم. در طراحی این فروشگاه علاوه بر مسئله رنگ بندی برای تفکیک فضای اصلی از رنگ سبز برای اتاق پرو و میز کانتر و... استفاده کردیم تا با استفاده از نورپردازی به عنوان عنصری اصلی برای تفکیک فضاها، این نقاط به راحتی قابل تشخیص باشند.

طراحی چیدمان و نحوه قرار گرفت در طراحی فروشگاه به صورت معمول به سه نوع تقسیم می شود. انتخاب بهترین گزینه، کاملا به اندازه و شکل فروشگاه بستگی دارد. به صورت معمول این چیدمان ها به چیدمان شبکه ای (به صورت جداسازی فضا ها)، چیدمان دایره ای و چیدمان آزاد تقسیم می شوند. هرکدام از این مدل چیدمان ها دارای معایب و محاسنی هستند و برای طراحی این فروشگاه از چیدمان شبکه ای استفاده شد تا با استفاده از دیوارهای موجود،  وسایل و لوازم مورد نیاز را در قفسه ها و اکسسوری ها قرار دهیم. در این نوع چیدمان، فروش کمی راحت تر است چرا که کالای قرار گرفته بدون مزاحمت سایر کالاها دیده می شود و فروشنده نیازی به گردش در محیط مغازه را ندارد. در این روش قرار گرفتن کانتر فروشنده در جلوی فروشگاه چندان مناسب به نظر نمی رسد و در فروشگاه های کوچک که محیطی آرام تر و کم تردد تر را دارا هستند از فضای انتهایی برای میز کانتر استفاده میشود تا بدین وسیله احترام مشتریان حفظ شود.

صفحه اصلیمقالاتپروژه‌هاتماس با ما