دکوراسیون کلینیک زیبایی: ضوابط، استاندارد و نمونه طراحی

424

احتمالاً شمایی که به سراغ این مطلب آمده‌اید خوب می‌دانید که این روزها تمایل افراد به استفاده از خدمات زیبایی آن‌قدری افزایش یافته که باعث ایجاد رقابت بین مراکز ارائه‌دهنده‌ی خدمات زیبایی شده است. از این جهت این روزها صاحبان این مشاغل برای این‌که از رقبا جا نمانند لازم است نسبت به برندینگ و طراحی کلینیک وسواس بیشتری به خرج بدهند. در واقع باید بدانید که رعایت ضوابط طراحی و دکوراسیون کلینیک زیبایی تنها به ابعاد فضاها و سیرکولاسیون مربوط نمی‌شود، حتی تنها نباید به بعد عملکردی فضاها توجه کنید؛ بلکه ایجاد جوی مثبت و دعوتگرا در این کلینیک‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.

در حقیقت هدف اصلی ایجاد فضایی است که بیماران جذب این محیط بشوند به طوری که این امر به معرفی برند شما و ساختن هویت مستقل برای آن کمک کند. با این توضیح کوتاه در ادامه قصد داریم به بررسی جامع ضوابط دکوراسیون کلینیک زیبایی و طراحی آن بپردازیم.

شرکت معماری و طراحی داخلی شیپ با سال ها تجربه در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی امروز توانسته است با جدیدترین متدهای روز جهان خاص ترین طرح ها را برای شما به تصویر بکشد. برای آشنایی بیشتر از طریق پل های ارتباطی که برای شما عزیزان در نظر گرفته شده است می توانید ارتباط برقرار کنید.

رعایت تعادل بین زیبایی و عملکردگرایی

طراحی کلینیک زیبایی
کلینیک زیبایی با رنگ صورتی

طراحی داخلی کلینیک زیبایی نباید نزدیک به طراحی مطب پزشک انجام بشود و از همه مهم‌تر نباید به طور کلی ظاهری شبیه اسپا و سالن‌های زیبایی داشته باشد. فضاهایی که شباهت زیادی به مطب پزشک دارند، موجب ایجاد استرس در افرادمی‌شوند و ممکن است همین استرس باعث شود مراجعین از ادامه انجام اقدامات مربوط به زیبایی منصرف شوند‌. همچنین فضاهایی که هیچ نشانی از دیزاین مطب پزشک در خود ندارند، در نظر مراجعه‌کنندگان فاقد اعتبار علمی به نظر می‌رسند؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام طراحی داخلی مطب زیبایی باید در نظر بگیریم، رعایت حد اعتدال در دیزاین و اعمال ویژگی‌های عملکردی فضای درمانی است.

فضاهای مورد نیاز کلینیک زیبایی

کلینیک‌های زیبایی با توجه به نوع کارکرد کلینیک و خدمات رایج در آن، نیازهای فضایی متفاوتی دارند، اما به طور کلی برخی از فضاها در تمام کلینیک‌ها مورد مورد نیاز هستند. مطابق استانداردهای دکوراسیون کلینیک زیبایی لازم است جداسازی فضاها با روش‌های اصولی انجام شود که در دسترسی‌ها اختلالی به وجود نیاید و در عین حال حریم شخصی بیمار و پزشک رعایت شود. در ادامه به فضاهای مختلف موجود در برنامه‌های طراحی و دکوراسیون کلینیک زیبایی می‌پردازیم.

فضای پذیرش در دکوراسیون کلینیک زیبایی
اتاق انتظار کلینیک زیبایی

دکوراسیون فضای انتظار کلینیک زیبایی

فضای انتظار همان جایی است که می‌توانید هویت مستقل کلینیک و خواسته‌های خود را به نمایش بگذارید. در مورد دکوراسیون کلینیک زیبایی نیز هدف مشخص است. در واقع نیاز به فضایی دارید که بیان‌گر زیبایی، اعتماد به نفس، سلامتی، موفقیت و حال خوب باشد؛ بنابراین لازم است از منظر یک محیط جذاب و دعوتگرا به آن نگاه کنیم که مراجعین در آنها حس ماندن در لابی هتل دارند و در عین حال از عملکردهای تخصصی کلینیک آگاه هستند. استفاده از گل و گیاه، نورپردازی مناسب، مبلمان راحت و زیبا و دیگر المان‌های دکوراتیو در طراحی داخلی اتاق انتظار می‌تواند باعث ایجاد محیطی دلپذیر شود که بیماران در آن احساس امنیت و آرامش دارند.

اتاق معاینه بیماران در دکوراسیون کلینیک زیبایی

اتاق معاینه بیماران مطابق استانداردهای طراحی درمانگاه و فضاهای درمانی لازم است بیشتر جنبه‌ی عملکردی داشته باشد. اما این به آن معنا نیست که از ظاهر آن چشم‌پوشی کنید. در این فضا بیماران اغلب دچار ترس و استرس می‌شوند؛ بنابراین لازم است با تمهیدات معمارانه در طراحی داخلی کلینیک از میزان این ناراحتی‌های روانی بکاهید و موجبات آسایش بیماران را تأمین کنید.

همانطور که گفته شد، رعایت نکات مربوط به ضوابط طراحی پلی کلینیک‌ها و فضاهای درمانی مانند سیرکولاسیون و برنامه‌ریزی فضایی در این مکان امری ضروری است. گردش بیماران در فضا، ورود و خروج افراد، حریم خصوصی، محل قرارگیری اطلاعات و تجهیزات پزشکی، کنترل ازدحام جمعیت و در نظر گرفتن گنجایش کافی برای حضور همراه با بیمار در این فضاها بسیار اهمیت دارد.

دکوراسیون اتاق معاینه کلینیک زیبایی
نورپردازی در کلینیک زیبایی

نورپردازی مناسب در دیزاین کلینیک زیبایی

به کارگیری نورپردازی و رنگ‌های مناسب در طراحی و دکوراسیون داخلی کلینیک زیبایی اهمیت بسیاری دارد. در این مکان در نظر گرفتن نقاط مهم برای نورپردازی نقطه‌ای و همچنین میزان گرمی رنگ‌های مورد استفاده امری چالش‌برانگیز است. امروزه برای نورپردازی کلینیک و فضاهای درمانی بیشتر از چراغ‌های LED استفاده می‌شود؛ چراکه چراغ‌های فلورسنت پس از مدتی دچار پرش نور می‌شوند و به اصطلاح سوسو می‌زنند. این امر موجب تحریک سیستم عصبی افراد می‌شود و ممکن است عواقب ناخوشایندی داشته باشد.

ایجاد فضاهایی برای نمایش محصولات مربوط به زیبایی با نورپردازی مناسب می‌تواند به افزایش جذابیت طراحی داخلی کلینیک شما کمک کند؛ همچنین لازم است تجهیزات لازم برای نورپردازی اصولی اتاق عمل را در نظر بگیرید؛ بنابراین برای طراحی داخلی کلینیک زیبایی استاندارد و زیبا یک نقشه نورپردازی با جزئیات دقیق نیاز دارید.

نکته دیگری که هنگام طراحی داخلی کلینیک باید در نظر داشته باشید، حداکثر استفاده از نور طبیعی روز است. شاید در برخی مکان‌ها امکان بهره بردن از این منبع دلپذیر وجود نداشته و یا محدودیت‌های زیادی برای آن وجود داشته باشد. اما با این حال لازم است با در نظر گرفتن تمهیداتی مانند استفاده از پارتیشن‌های شیشه‌ای نور را در تمام فضاهای کلینیک به صورت یکسان پخش کنید.

نحوه انتخاب رنگ در طراحی داخلی کلینیک زیبایی

در اغلب کلینیک‌های زیبایی مدرن استفاده‌ی زیاد از رنگ سفید مرسوم است. در برخی موارد با توجه به دیزاین و طراحی داخلی کلینیک می‌تواند انتخاب درستی باشد. در این انتخاب رنگ سفید کثیفی را به خوبی نشان می‌دهد و رنگی مناسب فضاهای درمانی است. اما به صورت کلی استفاده از رنگ سفید در یک فضای وسیع، باعث سردی فضا می‌شود و آن را خشک و رسمی جلوه می‌دهد. در این میان می‌توانید با استفاده از تمهیدات زیر از خشکی فضا بکاهید:

• ایجاد دیوار شاخص با رنگ و بافتی متفاوت در اتاق انتظار و اتاق‌های درمان

• بهره‌گیری از رنگ‌های مربوط به لوگوی کلینیک به صورت نقاطی کوچک بر روی برخی از دیوارها

• نورپردازی با رنگ‌های گرم و متفاوت

گیاهان طبیعی در دکوراسیون کلینیک
طراحی مدرن کلینیک زیبایی

چالش‌های طراحی داخلی کلینیک زیبایی

همانطور که گفته شد طراحی داخلی کلینیک زیبایی امری چالش‌برانگیز است؛ چراکه در عین رعایت ارکان عملکردی فضا لازم است از نظر بصری تأمین‌کننده نیاز مراجعین باشد؛ از طرفی نباید مانند یک سالن زیبایی و آرایشی به نظر برسد. در واقع هماهنگ کردن عوامل عملکرد، آسایش و زیبایی بصری در طراحی این فضاها حرف اول را می‌زند.

کمک از متخصصین معماری

در ارتباط با ضوابط طراحی و دکوراسیون کلینیک زیبایی با توجه به فضا و خدماتی که ارائه می‌دهید احتمالاً با چالش‌هایی روبه‌رو خواهید شد باید بگوییم که حل این چالش‌ها به شیوه‌ی اصولی و پیگیری تمهیدات معمارانه، تنها توسط متخصصین این امر امکان‌پذیر است. در این میان لازم به ذکر است که شرکت معماری شیپ با سابقه‌ی چندین ساله در دکوراسیون و دیزاین کلینیک زیبایی در این زمینه راهکارهای اساسی را به شما ارائه خواهد داد. تیم حرفه‌ای این شرکت از مراحل اولیه طراحی تا اجرا همراه شما خواهد بود. در نهایت، نتیجه‌ی کار طراحی داخلی کلینیک زیبایی علاوه بر جذب رضایت شما، اعتبار کارتان را بالا خواهد برد.