نکاتی برای طراحی و چیدمان یک دفتر معماری

مقالات و معماری جهان فضاهای اداری دفتر کار


می توان گفت یکی از چالشهای کسب و کار موفق معماری راه اندازی یک فضای اداری و دفتر کاری مرتبط با آن است زیرا انجام پروژه ها معمولا به صورت تیمی و به تجهیزات زیادی نیاز دارد در ادامه با چند نکته در مورد چگونگی طراحی متناسب یک دفتر معماری همراه باشید....

برای آتلیه های معماری فضاهایی با پلان های باز و بزرگتر مناسب تر هستند زیرا بایستی دفتر کار بتواند تمام تجهیزات مورد نیاز برای انجام کار روزانه را در خود جای دهد. فضای کافی برای یک منطقه مرکزی و میز بزرگی به منظور جلسات، محل ارائه پروژه ها لازم است و همچنین فضا بایستی دارای قسمتی برای قرارگیری موقت و انبار ملزومات معماری باشد که اهمیت این قسمت را نمی توان نادیده گرفت در واقع بدون این اتاق، هیچ فضایی برای ذخیره سازی ماکت ها و شیت ها نخواهید داشت این اتاق باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا اطمینان حاصل شود که هیچ کس بر کار و تجهیزات ذخیره شده در آن اختلالی ایجاد نمی کند با این حال، این قسمت نباید فضای باز دفتر را قطع کند. قسمت مدیریت و جلسات رسمی تر را ا تفکیک نموده و فضایی خصوصی تر در طراحی ایجاد نمایید دیگر حوزه ها مانند قسمت های اداری را نیز به صورت اتاق های مجزا به دور از فضای کار و طراحی قرار دهید تا بدون اختلال و حواس پرتی سایر قسمت ها به فعالیت خود ادامه دهند.

از دیگر نکات می توان به نور و روشنایی فضا اشاره نمود در واقع نور بهترین دوست معماران است زیرا در بسیاری موارد می تواند تفاوت زیادی بین رنگ های یک طرح در مقابل نور زیاد و دور از نور باشد به ویژه در کارهای گرافیکی و یا انتخاب رنگ متریال های مختلف این موضوع می تواند پروژه را تحت تاثیر قرار دهد پس بهتر است فضای اداری را به نحوی انتخاب کنید که نور طبیعی خوبی داشته باشد البته، روشنایی مصنوعی نیز کمک کننده و تکمیل کننده نور طبیعی است اما نور طبیعی همیشه اولویت اول طراحان است به این نکته توجه کنید که از شیشه، فریم ها و متریال های متناسب برای رفلکت نور استفاده کنید و به چیدمان مبلمان به ویژه سمت قرارگیری مانیتورها توجه کنید تا نور زیاد مانع دید و کار با صفحه نمایش کامپیوترها نشود، بازشوهایی را در پنجره ها در نظر بگیرید تا بدین ترتیب تهویه در فضا به آسانی صورت گیرد و با ورود روشنایی به دفتر تیم معماران به بهترین نحو به انجام پروژه ها بپردازند.

چیدمان یک دفتر معماری

به یاد داشته باشید به عنوان یک شرکت معماری مهم است که دفتر زیبایی داشته باشید، هم برای کاربران فضا و هم برای کارفرمایانی که به دفتر مراجعه می کنند و خواستار دیدن نمونه کارهای شما هستند نحوه دکوراسیون فضا می تواند بر ایده آن ها از فعالیت و نوع طراحی و کیفیت آن اثرگذار باشد شما با دکوراسیون و طراحی داخلی متعادل دفترِکار می توانید توانایی دفتر را برای طراحی ایده آل و متناسب به دیگران نشان دهید بدون اینکه سخنی بگویید . فراموش نکنید هیچ چیزی به اندازه شلوغی و در هم ریختگی برای یک دفتر معماری مضر نیست پس برای انجام با کیفیت پروژه ها و تسریع روند کار توسط تیم طراحی سعی کنید از سازماندهی، نظم و یکپارچه سازی فضا استفاده کنید و برای قرار دادن الزامات طراحی برنامه و مبلمان مناسبی را برگزینید برای نظم فکری کارمندان، منظم بودن فضا بسیار مهم می باشد و همچنین حوزه میز پذیرش را فراموش نکنید زیرا اولین جایی است که در بدو ورود دیده می شود و باید دعوت کننده، آرامش بخش و منظم باشد.
قبل از طراحی و چیدمان بهتر است دفاتر معماری زیادی را مشاهده کنید و با توجه به ابعاد فضا و سبک دلخواه و لوازم ضروری، دفتر را چیدمان نمایید حتی می توانید از دفاتر غیر معماری هم کمک بگیرید و ایده های کاربردی آن ها را در آتلیه بگنجانید.

چیدمان یک دفتر معماری

در طراحی داخلی اداری به ویژه دفاتر مرتبط با طراحی و هنر ایجاد ایده های خلاقانه بسیار مهم می باشد استودیو معماری را از یکنواختی خارج نمایید و طوری فضا را طراحی نمایید تا شخصی که به آن وارد می شود از دکوراسیون فضا دریابد که به یک دفتر معماری وارد شده است، می توانید از ابزارها، ماکت ها و یا اتود های دستی برای دکوراسیون استفاده کنید که علاوه بر زیبایی ایده های خلاقانه تری را برای طراحان ایجاد می کند.
برای طراحی دفاتر معماری از مبلمان انعطاف پذیر استفاده کنید تا به پویایی و تنوع فضا کمک کرده و بتواند به راحتی قابلیت جابجایی و تغییر شکل یا حرکت داشته باشد و یا می توانید با طراحی قسمت هایی برای معاشرت و سرگرمی افراد بهره وری از فضا را افزایش و در نتیجه سبب ارتقاء تعاملات و یافتن ایده های بهتر و باز شدن ذهن و افزایش خلاقیت گردید برای مثال به جای صندلی های اتاق استراحت می توانید از تاب استفاده کنید یا مبلمانی را برای گوش کردن موزیک و یا برای خلوت و تمرکز افراد در مکانی دنج قرار دهید و یا تخته های وایت بردی سرتاسری روی دیوار برای نوشتار راحت تر و ترسیم پلان و ایده ها در نظر بگیرید.

چیدمان یک دفتر معماری

توجه به نیاز کارمندان در فضاهای اداری از جنبه های دارای اولویت برای بهبود فضا و طراحی هوشمندانه محسوب می شود و برای این کار تنها کافیست پروسه کاری و روند انجام پروژه ها و فعالیت افراد و همچنین نیاز به بازی، استراحت، خلوت، محلی برای صرف غذا و اتاق جلسات عمومی و همینطور مکانی آرام و متعادل و مبلمانی ارگونومیک را برای کار در نظر بگیرید سپس با برنامه ریزی فضایی راهکاری برای پلان و سیرکولاسیون درون فضا یافته و با چیدمان خلاقانه با افزودن تم های هنری و معمارانه فضا را زیبا و کارآمد تکمیل نمایید.

 

شرکت معماری و طراحی شیپ

 

 

پروژه‌های مرتبط

برچسب‌ها:

, , , , , , , , , ,