۴ راهکار برای طراحی کلینیک کوچک

21

در طراحی کلینیک کوچک علاوه بر گنجاندن امکانات فنی لازم باید از نظر بصری و استانداردهای معماری نیز مناسب باشند. با نورپردازی مناسب و استفاده بهینه از فضا با تمهیدات خلاقانه می‌توانیم بهترین طراحی داخلی کلینیک را ارائه دهیم. در ادامه با راهکارهای جالبی در این خصوص آشنا خواهید شد.

راهکارهای طراحی کلینیک کوچک مدرن

۱ـ استفاده از المان‌های مینیمال در طراحی کلینیک کوچک

سبک دکوراسیون مینیمال همواره بر روی خلوتی و سادگی تأکید دارد و این خود برای فضاهای کوچک بسیار مناسب به نظر می‌رسد. از نورپردازی گرفته تا انتخاب رنگ و المان‌های تصویری در این سبک دکوراسیون داخلی کلینیک ، همه چیز باید با تأکید بر خطوط تمیز و واضح و خلوتی فضا اجرا شود. نظم فضا نیز در این سبک طراحی داخلی مطب از طریق گنجاندن قفسه‌ها و کابینت‌های متعدد برقرار می‌شود. در نظر گرفتن تمام این موارد باعث می‌شود که فضا از هر لحاظ کارآمد بوده و فضای مفید بیشتری داشته باشیم.

استفاده از رنگ‌های طبیعی و نور طبیعی روز از ترندهای طراحی داخلی است که برای کلینیک‌ها و فضاهای درمانی بسیار توصیه می‌شود. از تأثیرات رنگ بر خلق و خوی افراد و بزرگ و کوچک نشان دادن محیط در مقالات پیش توضیحاتی ارائه دادیم. رنگ‌های ملایم و خنثی برای سبک دکوراسیون داخلی مینیمال بهترین گزینه هستند. به ویژه رنگ سفید، خاکستری و آبی روشن که فضا را بزرگ‌تر از اندازه واقعی خود نشان می‌دهد.

طراحی داخلی کلینیک کوچک مینیمال

۲ـ استفاده از مبلمان منعطف و مدولار

مراجعین به کلینیک معمولاً پس از گذراندن مراحل پذیرش به دنبال مکانی برای نشستن می‌گردند تا نوبت آنها برسد. چه بهتر که به جذابیت بصری این مکان توجه کنیم. چرا که محیط‌های درمانی اغلب تداعی گر ترس، درد و استرس هستند و افراد نیاز دارند در محیطی آرام به دور از این تنش‌ها زمان خود را بگذرانند. هر چقدرهم که فضای شما کوچک باشد، می‌توانید با قرار دادن مبلمان راحتی زیبا در مرکز فضا و درجایی که بهترین بهره را از نور طبیعی روز داریم جوی آرام‌بخش برای افراد فراهم کنیم. هنگام چیدمان باید شلوغ‌ترین ساعات کلینیک را در نظر گرفته و تعداد صندلی‌ها را بر این اساس تعیین کنیم.

در نظر گرفتن شرایط مناسب برای حفظ فاصله اجتماعی در طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک نیز نکته‌ای است که این روزها اهمیت بسیاری پیدا کرده است. طراحی داخلی منعطف با استفاده از مبلمان‌های سبک و قابل حرکت مدولار یکی از گزینه‌های بسیار مناسب است که به صمیمی‌تر نشان دادن هر چه بیشتر محیط کمک می‌کند. افراد می‌توانند با توجه به نیاز خود به صورت گروهی یا جدا از هم روی صندلی‌های تکی وقت بگذرانند. انتخاب مبلمان مدولار و منعطف برای طراحی داخلی فضای انتظار باعث می‌شود که محیط بزرگ‌تر نشان داده شود و افراد احساس حبس بودن در یک فضای کوچک بسته را نداشته باشند.

چیدمان و دکوراسیون کلینیک کوچک

۳ـ حذف میز پذیرش فیزیکی

یکی از مهم‌ترین و شاخص‌ترین المان‌های موجود در طراحی داخلی مطب ، میز پذیرش است. این درست است که فضای پذیرش باید در نقطه کانونی و مرکز توجه قرار گیرد اما در عین حال لازم نیست حضور فیزیکی و حجیمی داشته باشد. در نظر گرفتن یک فضای پذیرش مجازی در فضای کلینیک یکی از راهکارهایی است که در جهت بزرگتر نشان دادن فضا و از میان برداشتن فاصله مراجعین و کارمندان انجام می‌شود. این امر با استفاده از المان‌های زیر امکان‌پذیر است:

• کیوسک‌های دیجیتالی ورودی و خدمات مراجعین

• خدمات رومینگ کارمندان و کادر درمان با استفاده از تکنولوژی روز

• اتاق مدیریت مجزا

با در نظر گرفتن این تمهیدات در طراحی داخلی مطب دیگر خبری از میزهای پذیرش سنتی نخواهد بود و این خود باعث استفاده بهینه از فضا می‌شود.

چیدمان و دکوراسیون داخلی کلینیک کوچک

۴ـ بهره‌گیری از المان‌های طبیعی و طراحی بیوفیلیک

پیش از این در مقاله‌ای به مزایای رویکرد بیوفیلیک در طراحی کلینیک و فضاهای درمانی پرداختیم. المان‌های طبیعی معمولاً در فضاهای اشتراکی کلینیک‌ها مانند پذیرش، اتاق انتظار و بخش ریکاوری مورد استفاده قرار می‌گیرند تا به بهبود روحیه بیماران کمک کنند. همچنین استفاده بهینه از نور طبیعی روز با این رویکرد بسیار سازگار است و یکی از ارکان آن محسوب می‌شود.

با محو کردن مرز میان داخل و خارج کلینیک می‌توانیم این نوع نورپردازی را به حد اعلای آن برسانیم. بر این اساس استفاده از دیوارهای پرده‌ای شیشه‌ای، آتریوم‌های اشتراکی و فضاهای سبز همگانی در ورودی ساختمان‌های درمانی می‌توانیم تغییرات جالبی در محیط ایجاد کنیم. این امر باعث ارتباط بیشتر افراد با محیط بیرون می‌شود و کمتر حس بودن در مکان بسته به آنها دست خواهد داد.

تحریریه شرکت معماری شیپ