طراحی بالکن های به هم پیوسته در پروژه آپارتمانی

8

هدف از طراحی پروژه بالکن‌های به هم پیوسته به منظور تشویق همسایه‌ها برای داشتن رابطه‌ای خوب با یکدیگر در فضای آپارتمان بوده است که در نهایت به بهبود کیفیت زندگی با ایجاد آرامش روانی می‌انجامد.

این پروژه، که بالکن‌های اجتماعی (مانند شبکه‌های اجتماعی) نامگذاری شده، توسط طراح هلندی، فارغ التحصیل رشته طراحی، ادوین فان کاپلوین طراحی شده است.

مفهوم این طرح استفاده از فضاهای خارجی مدولار در ارتباط دادن  واحد‌های مختلف ساختمان با یکدیگر است که به بالکن‌های قدیمی کاربرد جدیدی می‌دهد: معاشرت با همسایگان!

بالکن های به هم پیوسته 1

هدف فان کاپلوین، تشویق مردم به معاشرت بیشتر از طریق ایجاد فضای بیرونی بوسیله عناصر معماری بالکن، پل و راه پله است.

پل‌ها ارتباط دو واحد کناری را میسر می‌کنند و از راه پله‌ها می‌توان برای دسترسی به طبقات مختلف استفاده کرد.

همچنین در این طرح از گلدان‌های ریلی قابل نصب بر روی نرده‌های بالکن‌ها و پل‌ها استفاده شده تا فضای چشم نوازی خلق شود.

بالکن های به هم پیوسته 2

فان کاپلین در این زمینه اظهار می‌کند:” گیاهان فضای ساختمان را زنده و شاداب می‌کنند و به ساکنان برای ارتباط صمیمی انگیزه می‌دهند.”

“پروژه ای که در آن از گیاهان استفاده شود به ساکنان آن زندگی و آرامش می‌بخشد.”

فان کاپلوین می‌افزاید: “ایده انسجام اجتماعی که هدف من در طراحی بود باعث تشویق مردم در سکونت در ساختمان‌های شهری خواهد شد. این طرح چیزی ما بین محل سکونت مشترک و زندگی خصوصی هر فرد است. باعث می‌شود توده‌های مردم تشویق به معاشرت با یکدیگر در فضاهای آپارتمانی شوند.”

او همچنین علاقه‌مند است که از فضای بالکن‌ها به عنوان مسیری برای رفت و آمد به فضاهای مسکونی  استفاده کند.

بالکن های به هم پیوسته 3

“بالکن‌ها نظر من را به خود جلب کردند، ما حتی زمانی که هوا خوب است به ندرت از آنها استفاده می‌کنیم و شاید بیشتر برای خشک کردن لباسهای خود از بالکن استفاده کنیم. این موضوع، من را به فکر انداخت که نقش بیشتری برای آنها در ارتباطات اجتماعی ساکنان ساختمان‌های شهری قائل شوم. اعتقاد دارم طراحی می‌تواند نقش بسزایی در ایجاد رابطه و معاشرت مردم در دنیای تنهای امروزی انسانهای شهرنشین ایفا کند.”

پروژه فان کاپلوین پیوند دهنده فضای سکونت شخصی و معاشرت با همسایه‌‌ها است.

او می‌گوید: “باید کشف کنیم که چگونه می‌توانیم همراه یکدیگر زندگی کنیم نه فقط در کنار هم. طرح من ،  فضایی را خلق کرده تا با پیوند واحد‌ها ارتباط سازی کرده و مرزهای اجتماعی را کمتر کند. فضای اضافه شده برای ایجاد حس تعلق به یک جامعه کوچک است.”

شرکت معماری شیپ

منبع:dezeen