سرویس بهداشتی کلینیک چگونه باید طراحی شود؟

31

سرویس‌های بهداشتی عمدتاً جزو مکان‌هایی هستند که صاحبین مشاغل هنگام بازسازی و طراحی کلینیک کمتر به آن توجه می‌کنند و بیشتر توجه آنها به طراحی داخلی اتاق انتظار، نورپردازی، اتاق‌های مشاوره و درمان است. حال آنکه این فضاها جزو الزامات عملکردی هستند و لازم است مطابق اصول و با امکاناتی مدرن طراحی شوند. به ویژه در سال اخیر به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، طراحان به فکر تمهیدات ویژه‌ای برای مقابله با انتشار ویروس هستند. سرویس‌های بهداشتی محل بسیار مناسبی برای رشد و انتقال ویروس‌ها و بیماری‌ها محسوب می‌شوند.

هیچ فردی قادر نیست فضاهای تنگ و آلوده‌ی سرویس‌های بهداشتی که تهویه‌ی درستی نداشته و از ایمنی و بهداشت کافی برخوردار نیستند را در محیط استریل کلینیک تحمل کند. در واقع رعایت بهداشت و سلامتی از نکات اولیه‌ی طراحی و دکوراسیون داخلی کلینیک محسوب می‌شود. به همین دلیل لازم است هنگام بازسازی و طراحی داخلی کلینیک ، نگاه ویژه‌ای به سرویس‌های بهداشتی و محل قرار گیری آنها داشته باشیم.

ملاحظات مهم طراحی سرویس بهداشتی کلینیک

طراحی سرویس بهداشتی برای کلینیک و فضاهای درمانی سخت‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنید. چرا که در اینجا لازم است نیازهای زیادی را در یک فضای کوچگ بگنجانیم. همچنین ملاحظات دیگری برای طراحی سرویس بهداشتی کلینیک و فضاهای درمانی وجود دارد که عبارتند از:

• ایجاد امنیت بیماران

• دسترسی آسان

• جلوگیری از انتشار عفونت و بیماری‌ها

به همین دلیل لازم است از افراد متخصص برای طراحی سرویس بهداشتی کلینیک کمک بخواهید. تیم‌های حرفه‌ای و مجرب تمامی جوانب را هنگام طراحی داخلی کلینیک در نظر می‌گیرند و بر این اساس استانداردهای طراحی کلینیک در تمام فضاها به خوبی رعایت خواهد شد. سرویس‌های بهداشتی نیز با حداکثر امنیت و ملاحظات کاربردی توسط آنها طراحی می‌شود.

کنترل عفونت و بیماری‌ها

سرویس‌های بهداشتی محل مناسبی برای رشد باکتری‌های و عفونت‌ها هستند. کنترل بهداشت و جلوگیری از انتشار عفونت و بیماری‌ها از الویت‌های طراحی سرویس بهداشتی کلینیک و فضاهای درمانی است. طراحی و دکوراسیون داخلی کلینیک به صورت کلی باید به نحوی انجام شود که برای انتشار بیماری‌های عفونی کمترین ریسک وجود داشته باشد.

امروزه طراحی سرویس بهداشتی هوشمند بیش از پیش مورد توجه طراحان قرار گرفته است و بهترین گزینه برای طراحی داخلی کلینیک و فضاهای درمانی محسوب می‌شوند. شیرهای آب که نیاز به تماس دست ندارند و خشک‌کن‌های دست یکی از مواردی است که باید در سرویس بهداشتی یک کلینیک وجود داشته باشد.

امنیت و ایمنی بیماران

بسیاری از بیماران به واسطه‌ی مصرف دارو و یا عوارض بیماری ممکن است با مشکل عدم تعادل و اختلال حرکت روبرو شوند. به همین دلیل لازم است تمهیداتی را در طراحی داخلی کلینیک لحاظ کنیم. سرویس‌های بهداشتی از جمله مکان‌هایی هستند که ریسک زمین خورد افراد و آسیب دیدن در آنها بالا است. یکی از راه‌های ایجاد امنیت در طراحی و دکوراسیون داخلی کلینیک ، نصب دستگیره‌هایی در حد فاصل تخت بیماران و توالت است. به این ترتیب ریسک آسیب دیدن افراد تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

یکی دیگر از راه‌های ایجاد امنیت در طراحی و دکوراسیون داخلی کلینیک ، استفاده از درب‌های کشویی برای سرویس‌های بهداشتی است. این درب‌ها به آسانی باز و بسته شده و امکان رسیدگی کادر درمان به بیمار را در شرایطی که احیاناً دچار آسیب شده باشند، به سرعت فراهم می‌کنند. به طور کلی استفاده از این درب‌ها به دلیل ایمنی بالا و عدم اشغال فضا در طراحی کلینیک و فضاهای درمانی بسیار رایج است.

طراحی سرویس بهداشتی هوشمند

همانطور که پیش از این گفته شد، طراحی سرویس بهداشتی هوشمند امروزه بیش از پیش در برنامه‌های طراحی کلینیک گنجانده می‌شود. شیرهای آب، سینک‌ها، سیفون‌ها، توالت‌ها و … به نحوی طراحی می‌شوند که بتوان بدون تماس دست از آنها استفاده کرد. در ادامه به صورت جداگانه به هر یک از این موارد و کاربرد آنها در طراحی داخلی کلینیک می‌پردازیم.

شیر آب بدون لمس

این شیرها دارای سنسورهایی برای باز و بسته شدن آب بوده و شرایط خوبی برای ایجاد محیطی بهداشتی فراهم می‌کنند. شیر آب بدون لمس علاوه بر جلوگیری انتشار عفونت، به صرفه‌جویی در مصرف آب نیز کمک می‌کند. به همین دلیل کاربرد آنها در طراحی کلینیک و فضاهای بهداشتی بسیار زیاد است.

سینک‌ها

سینک‌ها مطابق استانداردهای طراحی کلینیک باید به نحوی طراحی شوند که آب به سرعت پایین رفته و حداقل پاشش ممکن را داشته باشند. سینک‌های گود و آبروهای بزرگ از پاشش آب آلوده تا حد زیادی جلوگیری می‌کنند. لازم است بر روی سینک‌های استیل پوشش ضد میکروب لحاظ شود. این متریال برای سینک‌های مورد استفاده در طراحی کلینیک بسیار مناسب است و از رشد میکروب‌ها و ویروس‌ها بر روی سطوح جلوگیری می‌کند.

توالت‌ها

توالت‌ها نیز مطابق استانداردهای طراحی کلیینک باید با متریال مقاوم و با قابلیت تمیزی آسان طراحی شوند تا از رشد میکروب‌ها بر روی سطوح جلوگیری شود.

سیفون‌ها و فلاشرها

سیفون‌ها و فلاشرهای بدون لمس نیز یکی از راهکارهای طراحی سرویس بهداشتی هوشمند هستند که انتقال ویروس و بیماری‌ها را به حداقل ممکن می‌رسانند. این نوع تجهیزات در طراحی داخلی کلینیک و فضاهای درمانی به دلیل حساسیت بالای رعایت بهداشت، کاربرد بیشتری دارند.

تحریریه شرکت معماری شیپ