طراحی استخر ساحل

کارفرما

آقای آخوندی

نوع

تجاری فرهنگی ورزشی

موقعیت مکانی

تهران، فرشته

متراژ (متر مربع)

سال طراحی

1392

تیم طراحی

گروه طراحی شیپ

تیم اجرایی

طراحی دکوراسیون استخر ساحل

طراحی فضاهای ورزشی مستلزم شناخت کامل نسبت به مسائل مربوط به هر کدام از این ورزش ها و همچنین استفاده از تجربیات افراد خبره در این امر است. بی تردید حتی برای طراحی یک پلان ساده مجتمع ورزشی و فضاهای داخلی مورد نیاز آن، دانش کامل نسبت به امکانات مورد نیاز، نظم و نحوه گردش افراد در فضاها نیز بسیار حائز اهمیت است و در طراحی پلان آن باید بسیار دقت کرد. در طراحی استخر به صورت بخشی از مجموعه ورزشی، به غیر از وجود استانداردها و نیازهای خاص آن، فضایی برای پرسنل اداری و پذیرش نیز لازم به نظر می آید. برای داشتن یک استخر فضاهایی مانند استخر پر عمق، استخر کودکان، سونا و جکوزی، دوش ها، فضایی برای تعویض لباس ها و حتی فضاهای جانبی برای خرید خوراکی از واجب ترین بخش هایی آن محسوب می شود، که به صورت عرف باید حتما استانداردهای مورد نیاز هرکدام رعایت شود تا بهترین طرح از نظر اصول و استانداردها را داشته باشیم.

در طراحی یک استخر سرپوشیده به غیر از وجود امکانات مختلف مورد نیاز برای داشتن حداقل ها داشتن فضای مناسب برای ایجاد محیطی بهداشتی و تاسیسات بزرگ برای تولید آب گرم، نگهداری و تخلیه آب نیز بسیار واجب است. شاید بتوان گفت که به غیر از این امکانات تفریحی، بزرگترین بخش هر استخر، قسمت تاسیسات آن است که باید به صورت حرفه ای و با نظر متخصصصان این امر ساخته شود. غالبا، استخرها در تمام ساعات روز و تمام روزهای سال باید تحت شرایط شدید ایمنی و بهداشتی باشند. علاوه بر این امکانات مورد نیاز، در مورد مسائل دکوراسیون داخلی و زیبایی یک استخر این را نیز باید مد نظر گرفت که وجود این مواد بهداشتی مانند کلر و بخار آب زیاد در محیط، مواد و مصالحی با مقاومت بالا برای دکوراسیون داخلی نیاز است تا در این شرایط تخریب نشوند.

در طراحی استخر ساحل، گروه طراحی و معماری شیپ با در نظر گرفتن همه این استانداردها و اصول مورد نیاز برای داشتن یک استخر سر پوشیده مناسب، تلاش نمود تا با استفاده از فرم ها و رنگ های زیبا، محیطی را برای افزایش حس آرامش و آسودگی در فضا ایجاد کند. برای ایجاد این حس، طراحان شیپ از رنگ های سرد و ملایم که به نوعی هماهنگ با رنگ آب استخر باشند استفاده نموند تا با استفاده از فرم های سقف ایجاد شده توسط متریال سقف کشسان، فضای بالای حوض استخر را به بهترین نحو ممکن و به صورت مبالغه برانگیزی به نمایش بگذارند. از دیگر موارد حائز اهمیت برای استفاده از رنگ و متریال مورد نیاز برای بازسازی این استخر، می توان به استفاده از چوب پلاست با خاصیت عایق رطوبتی و مقاومت بالا اشاره کرد. بی تردید، استفاده بیش از حد رنگ هایی در طیف آبی، چه روشن و چه تیره می تواند فضا را در عین حالی که زیبا می کند سردی خاصی نیز به آن القاء کند و بهترین گزینه برای از بین بردن این سردی استفاده از رنگ جذاب و گرم چوب است، تا بدین وسیله این استخر را به محیطی متفاوت تبدیل کنیم. در طراحی رنگ و فرم های ایجاد شده برای این استخر می توان به این نکته نیز اشاره کرد که همین احجام مکعبی نامنظم که از سقف به صورت المان های جداگانه به سمت پایین سوق داده شده اند، توانستند بهترین محل برای قراردادن نورپردازی باشند. داشتن این سبک نورپردازی به غیر ایجاد روشنایی زیبا در محیط، می توانند با توجه به ارتفاع های متفاوت آنها در قرارگیری، سایه روشنی جذاب را ایجاد کنند تا دیدگاهی متفاوت را برای استفاده کنندگان داشته باشیم. برای دیوار پوش های این استخر نیز تلاش شد تا از کاشی های مناسب و هماهنگ با خود استخر استفاده شود و برای کاهش سردی و جلوگیری از ایجاد کسلی در مراجعین از همان چوب پلاست متناسب با محیط های مرطوب، برای ایجاد فاصله بین هر ستون استفاده کردیم. در طراحی این دیوارپوش ها، با توجه به ایجاد اختلاف سطح بین این دو متریال، از نورپردازی مخفی استفاده شد تا هر کدام از آنها را به صورت قابی جداگانه به نمایش بتوان گذاشت.

صفحه اصلیمقالاتپروژه‌هاتماس با ما