گالری راز

کارفرما

آقای خسروی

نوع

تجاری فرهنگی ورزشی

موقعیت مکانی

تهران، پاسداران

متراژ (متر مربع)

235

سال طراحی

1391

تیم طراحی

گروه طراحی شیپ

تیم اجرایی

طراحی داخلی  گالری 

گالری و نمایشگاه پدیده ای برآمده از دوران مدرن است که بنا به ضرورت تولید و عرضه در زمینه های متفاوت ظهور کرده است. آنچه به عنوان نمایشگاه مد نظر است خاستگاه و ضرورت های پیچیده این دوران است و مابعد از آن را نیز در بر می گیرد. در عصر مدرن، مکان و فضا، باز تعریف شده است و بر این اساس معماری و ساختار بصری نمایشگاه در روزگار حاضر، کارکرد های متنوعی را به خود اختصاص داده که حول کنش ارتباطی در عرصه های مختلف متمرکز شده است.

برای طراحی نمایشگاه که در اصل یک سالن بزرگ برای به نمایش گذاشتن محصولات مختلفی است، اصولی تعریف شده وجود دارد. برای رسیدن به این اصول باید دو مفهوم فضا و نمایش را تعریف کرد و به این واقعیت که مردم چگونه در فضا حرکت می کنند و یا در فضا چه رخ می دهد، توجه بیشتری شود تا فهم درستی از آن بدست آید. بی شک برای داشتن نمایشگاهی معتبر به جز موارد ذکرشده، توجه به تجربه افراد در مواجه با محیط فیزیکی مراحلی دارد و به چگونه افراد از ارتباط وقایع درون یا اطراف خود اثر می پذیرند نیز باید توجه ویژه ای داشت. برای داشتن دیدی کاملتر نسبت به اهمیت و جایگاه گالری و نمایشگاه می توان به معنی لغوی این واژه اشاره کرد، که عبارت است از به نشان گذاشتن چیزی در معرض عموم تا مردم بدین وسیله از آن لذت ببرند و یا آگاهی بیشتری بدست آورند. در طراحی نمایشگاه های کوچکتر، ابعاد آن و به خصوص اشیاء مورد نظر برای به نمایش گذاشتن در شکل دهی این سالن می توانند نقش بسزایی ایفاء کنند. بی شک برای طراحی هر سالنی مانند سالن گالری و نمایشگاه فضایی در وسط آن به عنوان راهروی دسترسی برای ازدحام و تجمع افراد در نظر گرفته می شود و از فضاها و راهروهای کناری آن به عنوان فضای نمایش استفاد می شود. البته تعریف این پلان کلی برای ترسیم گالری بسته به نوع اشیاء قرار گرفته می تواند تغییر کند. برای طراحی گالری راز که برای نمایش دادن عکس ها و وسایل تزیینی در نظر گرفته شده است، داشتن این سبک پلان و سیرکولاسیون در آن لازم به نظر می آمد تا مراجعه کنندگان به محض ورود به سالن، دیدی کلی از کیفیت کارها قرار گرفته در این نمایشگاه هنری داشته باشند.

برای داشتن گالری ایده آل، حرکت و دسترسی های داخلی اولین گام مهم برای سازمان دهی فضای نمایشگاه محسوب می شود، در طراحی گالری به طور نظری هیچ فضایی در منطقه نمایش اشیاء منحصراٌ به رفت و آمد اختصاص نداشته و هیچ راهرو و راه پله ای نباید حرکت سیال در منطقه را محدود کند. پس در طراحی گالری قرار دادن این آیتم ها باید به صورتی انجام پذیرد که مراجعه کنندگان به آرامی و بدون وجود اخلال در این مسیر ها قدم بگذارند. در طراحی گالری راز نیز طراحان شیپ از این موهوم به عنوان یک عنصر اصلی برای طراحی فضاهای کناری گالری استفاده کردند تا مراجعه کنندگان در صورت نیاز به هنگام ورود به سمت کانتر سنگی برای گرفتن اطلاعات و یا در صورت نیاز نداشتن به سمت یکی از این دو راهروی کناری دعوت شوند.

برای داشتن این گالری، طراحان شیپ تصمیم به استفاد از سبک مدرن به عنوان سبکی عامیانه و خلاقانه استفاده کردند تا با استفاده از این سبک در طراحی سقف، ستون های دکوراتیو و قابهای دیواری برای قرار دادن تابلوها، به قسمت های مختلف این فضا جذب شوند. بدون تردید در طراحی مدرن استفاده از چندین متریال به عنوان یک عنصر وجودی از این سبک بسیار حائز اهمیت است و ما نیز تلاش نمودیم تا علاوه بر رنگ سفید استفاده شده به عنوان رنگ اصلی و غالب، از متریال ها و رنگ های دیگری نیز برای کف، کانتر و یا حتی قرار دادن گیاهان (flowerbox) برای این فضا استفاده کنیم. در طراحی گالری عکاسی وجود رنگ ها حرف اول را برای زیبایی می زند، زیرا هر شخص با داشتن این دیدگاه که بهترین و زیبا ترین ها را در این فضا خواهد دید وارد شده و قرار دادن این مناظر و عکس ها در محیطی زشت و بی روح بی منطق به نظر می آید. ما نیز تلاش نمودیم تا با استفاده از رنگ های جذاب چوب و سرامیک های بزرگ طرح سنگ، به زیبایی و شکیل بودن این فضا بیافزاییم.

از دیگر موارد اصولی در طراحی گالری، در نظر گرفتن شرایط محیطی، تهویه مطبوع و آکوستیک است تا بدین وسیله بساط آسایش را برای افراد زیادی که برای بازدید از این فضا ورود میکنند در نظر گرفته باشیم. پیشرفت های فنی در امر خلق یک محیط مصنوعی، اکنون به مرحله ای رسیده است که امکان تامین مصنوعی شرایط جوی به طور کامل فراهم ساخته شود. گروه طراحی شیپ نیز برای داشتن ثبات و یا انعطاف پذیری این نمایشگاه از سیستم چیلر به عنوان بهترین گزینه برای تهویه گالری راز استفاده کرد. در طراحی سالن ها اعم از نمایشگاه، گالری تا هر سالن بزرگ دیگری، شلوغی جزئی جدا نشدنی از آن می باشد و برای کنترل سرو صدا و ازدحام در این فضا باید دیوارها را عایقی مناسب پوشاند. طراحان داخلی شیپ نیز برای داشتن این خصوصیت از دیوارهای کناف با عایق صدا استفاده کردند تا هم از اصول آکوستیک مورد نیاز این فضا استفاده ببرند و هم بدین وسیله بتوانند قاب هایی زیبا را طراحی کنند تا بهترین عکس های نمایشگاه را در آن قرار داده و مخاطبان را با نورهای مخفی قرار گرفته در این قاب ها به این مسیرها هدایت کنند.

در طراحی مدرن، سقف فضاهای عمومی تنها یک عنصر پوششی محسوب نمی شود و برای طراحی گالری ها و به نمایش گذاشتن آثار هنری باید هم موارد حفاظتی مانند مقابله با حریق در آنها در نظر گرفته شود و هم عامل زیبایی رعایت شود. در رابطه با اولین نکته که در طراحی سقف این بناهای عمومی باید در نظر گرفت، استفاده از مصالح مقاوم و غیر قابل اشتعال برای تزیین و پوشاندن فضا است، که این مسئله خود نیاز به بررسی متریال های جدید با این قابلیت در هنگام طراحی آن است. در مورد دومین عنصر طراحی سقف که زیبایی و داشتن لطافت بیشتر در محیط است، طراحان شیپ تلاش نمودند تا از بهترین متریال ها برای سقف کناف و یا حتی متریال طرح چوب از درب ورودی تا  بالای کانتر اطلاعات استفاده کنند، تا بدین منظور هم به زیبایی محیط کمک شایانی کرده باشند و هم با استفاده از طراحی مدرن و اتفاقات صورت گرفته در آن، از سرایت آتش از اتصالات برق در سیستم الکتریکی پشت آن خودداری کنند.

صفحه اصلیمقالاتپروژه‌هاتماس با ما