فروشگاه تجاری رهاپرداز

کارفرما

آقای عابدپور

نوع

تجاری فرهنگی ورزشی

موقعیت مکانی

تهران، چهارراه ولیعصر - بازار بزرگ رضا

متراژ (متر مربع)

سال طراحی

1393

تیم طراحی

گروه طراحی شیپ

تیم اجرایی

طراحی فروشگاه تجاری (فروشگاه موبایل و کامپیوتر)

با پیشرفت تکنولوژی استفاده افراد از وسایل الکتریکی روز به روز افزایش می یابد و این مسئله باعث شده که فروشگاه های موبایل و کامپیوتر به رقابت بیشتر در جذب مشتری مجبور شوند تا بتوانند محصولات جدید خود را به راحتی هر چه تمام تر به فروش برسانند. یکی از این راه ها برای جذب مشتری بیشتر، داشتن دکوراسیون متفاوت است تا به وسیله دکوراسیون و چیدمان شیک خود، مشتریان گذری بیشتری را مجذوب کنند. طراحی داخلی این فروشگاهها بسته به نوع محصولاتشان متفاوت است و عموما دارای زون بندی هستند. در طراحی فروشگاه رها پرداز، به دلیل فروش موبایل و کامپیوتر در این مغازه، ما نیز مجبور به داشتن طبقه بندی های متفاوت برای قفسه های آن بودیم تا بدین وسیله فضای مورد نظر هر دو محصول را داشته باشیم. از آنجا که طرح لوگوی این فروشگاه سفید و سبز بود، ما نیز رنگ غالب برای طراحی این قفسه بندی را بر همین اساس انتخاب کردیم تا هماهنگی لازم بین دکوراسیون و لوگوی آنها را بتوانیم داشته باشیم. البته استفاده از این دو رنگ در همه جای مغازه می تواند مشتریان را از بودن در این محیط گیج و خسته کند و طراحان شیپ برای رفع این مشکل تصمیم به استفاده از رنگ قهوه ای برای تفکیک فضا و گرما بخشیدن به آن محیط گرفتند.

در بخش دیگر فروشگاه و بر روی دیوار اصلی مجاور ویترین، با ساخت شلف های MDF سفید و سبز و ایجاد ارتباط و پیوند بین سطوح، بستری مناسب برای ارائه محصولات ایجاد کردیم که هم قابلیت نمایش نمونه ها را از پشت ویترین داشته باشند و هم از طرف دیگر فضاهای مجزا و تفکیک شده برای محصولات متفاوت داشته باشیم. علاوه بر شلف های طراحی شده برای پرزنت کردن محصولات، در همین قسمت تا ارتفاع شصت سانتیمتر از کف، کمدهایی در نظر گرفته شده که بتوان جهت انبار از آنها استفاده کرد.

از دیگر موارد حائز اهمیت در طراحی هر مکانی به خصوص فروشگاهها، نحوه نورپردازی آنهاست. در طراحی دکوراسیون فروشگاه موبایل و کامپیوتر بهتر است تا از نورپردازی استاندارد و اصولی استفاده شود تا جلوه اجناس قرار گرفته در آن فروشگاه بیشتر به چشم بیاید. این نورپردازی می تواند  به صورت استفاده از نور مخفی های در ویترین و سقف با رنگ بندی مناسب با دکوراسیون مغازه صورت بگیرد. بی تردید نورپردازی حتی می تواند در تقسیم بندی و ترتیب اجناس نیز تاثیر بگذارد و گروه طراحی شیپ  بدین منظور تصمیم گرفت تا علاوه بر استفاده از نورهای مصنوعی تارگت برای ارائه محصولات خاص و نورهای مخفی به عنوان روشنایی عمومی برای کل فضا، از این سبک نورپردازی ها نیز در طبقه بندی قفسه ها و یا در محل قرارگیری مشتریان در پشت کانتر استفاده کرد. بی تردید تنها استفاده از نور برای داشتن یک کانتر متفاوت کافی به نظر نمی آید و به همین دلیل برای طراحی آن تلاش نمودیم تا با استفاده از حجم های ساده کناف دست به طراحی فلاور باکس هایی زده تا با بکارگیری گیاهان، جلوه و انرژی بیشتری را به محیط بدهیم. در طراحی سقف این فروشگاه، از سقف به عنوان بخشی یکپارچه با بقیه فضا استفاده شد و سعی نمودیم با استفاده از باکس هایی به رنگ سبز، الوارهایی جهت جانمایی نور مخفی ایجاد کردیم تا بدین وسیله بتوانیم رفلکتی زیبا بر روی کف لمینی AC4 نیز داشته باشیم.

صفحه اصلیمقالاتپروژه‌هاتماس با ما