طراحی فضای اداری از آن جهت اهمیت دارد که ما اوقات زیادی از روز را در آن محیط میگذرانیم. فضای اداری که ما در آن مشغول کار هستیم باید مکانی آرام باشد تا بتوانیم فعالیتهای کاری خود را به بهترین نحو ممکن انجام بدهیم.
فضای اداری دل نشین در دراز مدت، در توسعه نوآوری و خلاقیت در یک کمپانی نقش بسزایی دارد. تحقیقات نو نیازمند فضای متفاوت و نوآورانه است تا شادی و روحیه نشاط به شاغلان در محیط کار تزریق کند.
طراحی و دکوراسیون داخلی یک محیط اداری باید به گونهای باشد که فضا کاملا رسمی و در عین حال با خلاقیت و نوآوری طرح شود. تفاوتی هم ندارد که این فضا کوچک یا بزرگ باشد بلکه مجهز بودن به همه امکانات از جمله اصول پایهای هر طراحی است و باید سعی شود با ورود مشتریان به این فضا انرژی مثبت و آرامش ایجاد شود.
لازم به ذکر است که برای داشتن یک محیط کار ایده آل و جذاب حتما نیازی به استفاده از وسایل و متریال گران قیمت نیست، بلکه بیش از همه باید طوری طراحی شود که هم پرسنل و هم مشتریان حس خوبی داشته باشند.
به عقیده گروه معماری و طراحی شیپ برای ایجاد آرامش در محیط، می توان از خاصیت اثر بخش رنگ ها بهره برد. برای مثال در این پروژه از ترکیب رنگ سفید و چوب برای دیوارها در کنار مبلمان تیره رنگ استفاده شده تا علاوه بر القاء آرامش، حس سرزندگی هم به کارمندان منتقل شود.
در این پروژه از پارکت برای کفپوش استفاده شده است با این باور که با رفت و آمد ارباب رجوع، صدای پای آنها همیشه در مجموعه شنیده شود. در کنار آن برای اتاق کارمندان از موکت استفاده شده است.
موکت علاوه بر ایجاد حس صمیمیت بیشتر، با اکوستیک کردن محیط اداری باعث ایجاد آرامش بیشتر و گرم شدن فضا می شود، به این ترتیب از استرس کار هم کاسته می شود.
با توجه به اهمیت استفاده بهینه از فضا در ادارات ، نحوه چیدن مبلمان موضوعی پر چالش است. از طرفی کاربریهای لازم در اداره دارای اهمیت میباشد و از طرف دیگر مسئله رفت و آمد ارباب رجوع در ادارات مطرح است.
چیدمان مبلمان اداری دراین طرح به صورتی است که مزاحمتی برای افراد حاضر در اداره را نداشته باشد و علاوه بر این باید دسترسیها را به خوبی در نظر داشته باشیم. به نحوی که میز کار منشی به دفتر مدیر نزدیک بوده، اما جلوی راه ارباب رجوع را نگیرد. در برخی ادارات که اتاقی برای انتظار مراجعین وجود دارد، باید چیدمان را به نحوی انجام دهیم که فاصلهها مناسب بوده و فضای زیادی اشغال نشود.
در طراحی داخلی شرکت پدیده هم چنین تدبیری در نظر گرفته شده است. اتاقی کوچک و مربع شکل با نورگیری خوب و مبلمان راحت و صمیمی محلی مناسب برای انتظار اربابرجوع است.
اندازه و ابعاد مبلمان در فضاهای اداری بسیار حائز اهمیت است. به نحوی که در انتخاب مبلمان مناسب برای فضای اداری باید ابعاد فضا را در نظر بگیریم و مبلمان ما بیش از اندازه باعث شلوغ شدن فضا نشود.
همچنین انتخاب رنگ مبلمان هم از اهمیت ویژهای برخوردار است. رنگ مبلمان با توجه به ویژگیهای فضای اداری و زمینهی فعالیت تعیین میشود. اما به طور کلی انتخاب رنگهای خنثی و چرکتاب، همیشه خوب است. چرا که این رنگها هیچ گاه کهنه نشده و همیشه طرفدار دارند. همانطور که گفته شد در طراحی این فضای اداری، از مبلمان با رنگهای تیره استفاده شده است
راحتی مبلمان مورد استفاده در فضای اداری نیز جنبه دیگری است که باید به آن توجه شود. با داشتن یک مبلمان استادندارد و راحت، کارکنان ساعات مفیدتری را به کار مشغول خواهند بود. در نظر گرفتن فضاهایی برای قرار دادن وسایل مانند کمدها و قفسهها در طراحی داخلی فضای اداری میتواند بسیار مفید باشد. چرا که در نظر نگرفتن این فضاها میتواند به ظاهر محیط کار آسیب رسانده و باعث شلوغی ذهن و عدم تمرکز کارکنان شود.
استفاده از المانهای دکوراتیو و گل و گیاه نیز چیدمان فضای اداری را تکمیل میکند. از آن جهت که به آن روح بخشیده و فضای داخلی را از یکنواختی نجات میدهد. در طراحی داخلی فضای اداری شرکت پدیده، استفاده از طاقچهها و قفسههای چوبی برای این منظور به زیبایی فضا کمک کرده است. طراحی میزها و کنجها به نحوی است که علاوه بر کاربردی بودن، میتوان از فضا حداکثر استفاده را داشته باشیم.
بیشتر فعالیتهای اداری در طول روز انجام میگیرند. به همین خاطر روشنایی مصنوعی به عنوان تکمیلکننده به کار گرفته میشود. در ساختمانهای اداری با عرض زیاد، باید نورپردازی بخشهای مرکزی ساختمان را در اولویت قرار دهیم.
در مکانهای کاری نزدیک به پنجره، چنان چه پنجرههایی رو به غرب یا شرق یا جنوب داشته باشیم لازم است تدابیری برای اجتناب از خیرگی چشم بیندیشیم. استفاده از انواع وسایل شکست کاهش نور مستقیم میتواند در این زمینه یاریرسان باشد.
اگر چیدمان میزهای کار را با توجه به نور طبیعی پنجره ها انجام دهیم. نور مصنوعی را میتوان به عنوان مکمل در نزدیکی آنها قرار داد.
طراحی داخلی اداری با دیگر محیطها تفاوت زیادی دارد. اولین چیزی که طراحی یک فضای اداری را از دیگر فضاها متمایز میکند، نظم و قانونی است که در چارچوب پروژه باید رعایت شود. علاوه بر انتخاب رنگ، نورپردازی و متریال که توضیحاتی در مورد آن داده شد، ظرافتهایی که در طراحی و دکوراسیون فضای اداری باید در نظر گرفت نیز تأثیر به سزایی دارند.
در محیط های شخصی تصمیم تغییر دکوراسیون و ایجاد تغییرات بسیار شخصی است و سلیقه اعضای خانواده تنها اهمیت دارد. اما محیط اداره بسیار متفاوت است و باید در طراحی آن سلیقه تمام افراد را در نظر گرفت.
در طراحی داخلی اداری شرکت پدیده که توسط شرکت معماری شیپ انجام شده است نیز این تدابیر به خوبی اندیشیده شده است. انتخاب مبلمان مناسب و متریالهایی با رنگ گرم و طبیعی در این موضوع نقش مهمی داشتهاند.
دکوراسیون اداری خاص در یک شرکت باید علاوه بر زیباییهای بصری به کار گرفته در آن کاربردی هم باشد. به این ترتیب باعث افزایش راندمان کاری کارکنان خواهد شد. کارکنان باید تا حد امکان از حریم خصوصی بهرهمند باشند تا تمرکزشان روی کار بوده و در انجام کارها دچار مشکل نشوند.
برای این منظور باید در انتخاب نوع میز و صندلیهایی که قرار است برای کارکنان و مدیر اداره انتخاب شود دقت لازم را داشته باشیم. در یک محیط پویا و زیبا کارمندان حس بهتری داشته و راحتتر به فعالیتهای خود میپردازند. وقتی تمام جوانب کار مانند نورپردازی فضاها و رنگ و مبلمان را در نظر گرفته باشیم، به خودی خود در افزایش راندمان کار کارکنان نیز نقشی داشتهایم.
طراحی فضای داخلی شرکت پدیده توسط شرکت معماری پیج انجام شده و نمونه خوبی از رعایت تمام این نکات محسوب میشود. با این تفاسیر میتوانیم درک کنیم که حتی در کوچکترین فضاها وقتی کار را به افراد متخصص بسپاریم، به نتایج خوبی دست خواهیم یافت.