دفتر کار فولاد طبرستان

کارفرما

آقای ابتهاج

نوع

اداری

موقعیت مکانی

تهران، ملاصدرا

متراژ (متر مربع)

سال طراحی

1392

تیم طراحی

گروه طراحی شیپ

تیم اجرایی

گروه طراحی شیپ

فضاهای اداری و دفاتر کار جزء اصلی ترین و مهم ترین فضاهایی هستند که اشخاص در طول روز با آن سر و کار دارند و ساعاتی را در این مکان می گذرانند، بنابراین معماری و طراحی داخلی چنین فضاهایی بسیار حائز اهمیت است.

یک فضای اداری خوب طراحی شده، مرتب و منظم به نظر می رسد و باعث می شود ذهن کارکنان آزاد بوده و راحت تر به فعالیت های خود بپردازند. استفاده از مبلمان راحت، در نظر گرفتن نورپردازی فضا و تعبیه فضاهایی برای فایلینگ و کمد وسایل کارکنان به راحتی هر چه بیشتر فضای اداری کمک می کند. در ادامه توضیحاتی در مورد طراحی و اجرای دفتر کار اداری فولاد طبرستان خواهید خواند.

استاندارد و اصول طراحی داخلی فضای اداری

بهترین راه حل برای داشتن یک روز کاری خوب و مفید، کار کردن در محیطی آرام، مناسب و استاندارد است و برای دستیابی به چنین محلی، نیاز به طراحی اصولی فضای کاری است. بخش هایی مانند ورودی، پذیرش مراجعین، دسترسی و دفاتر مدیران و کارمندان، که بایستی با استانداردهای طراحی همخوانی داشته باشند.

اولین قدم در طراحی و بازسازی اداری فولاد طبرستان، طراحی پلان و ایجاد فضا های مورد نظر با توجه به استانداردهای مورد نیاز بود. ساختمان های اداری از ویژگی هایی نظیر انعطاف پذیری و  دسترسی مناسب برخوردار بوده و دارای بخش های متفاوتی هستند.

بخش هایی مانند کاربری اداری برای کارمندان که برای طراحی این بخش به فضای بیشتری نیاز است. و قسمت مدیریت که فضایی کوچک تر ولی با امکانات متفاوت طراحی می شود. امکانات اتاق مدیریت محدودتر است ولی بی شک طراحی میز و سایر امکانات مشاوره ای این بخش متفاوت با بخش کارمندان است و در بهترین بخش داخلی ساختمان از بابت میزان آرامش و نورطبیعی می تواند قرار بگیرد.

تقسیم فضاها با طراحی پارتیشن اداری

تقسیم بندی فضاها در طراحی داخلی فضای اداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چرا که بخش های مختلف کاری نباید با هم تداخل داشته و در عین حال نباید ارتباط آنها با یکدیگر مشکل باشد. بعد از جانمایی فضاها و در نظر گرفتن تمام امکانات موجود و انتخاب بهترین فضا برای محیط کاری، نوبت به جداسازی فضاها می رسد.

برای طراحی و بازسازی پروژه دفترکار فولاد طبرستان، تلاش نمودیم تا سالن بزرگ قبلی را به دو بخش مدیریت و کارمندان تبدیل کنیم و برای رسیدن به این هدف از پارتیشن استفاده نمودیم.
امروزه تقسیم فضای اداری به صورتی انجام می شود که جریان سیال و طراحی داخلی در مجموعه، قابل حرکت و دیدن باشد و کلیت طراحی و درک فضا به وسیله دیوارهای بلند جدا کننده، از بین نرفته باشد. این گونه تقسیم بندی، تقسیم بندی شناور نام دارد و به ویژه در سیستم اداری کاربرد دارد که فضاها مجزا هستند اما اشراف مدیریت به کل سیستم وجود دارد. به نوع تقسیم بندی نیز پارتیشن بندی شناور گفته می شود. در طراحی این پروژه از این سیستم برای طراحی داخلی فضای اداری استفاده شد.

انتخاب متریال و مبلمان اداری

یکی از فاکتورهای مهم در طراحی داخلی فضای اداری انتخاب و نصب پارتیشن و مبلمان اداری همراه آن است. در طراحی یک محیط کار باید به نیازهای افراد مختلف توجه کرد تا علاوه بر زیبایی محیط، بساط آسایش و افزایش عملکرد کارمندان نیز فراهم شود.

پارتیشن بندی یک فضا یکی از بهترین راههای تفکیک است که در مرحله آخر و بدون آسیب رساندن به کف صورت می پذیرد و به نوعی جدا کننده ای کاذب و موقت محسوب می شود. برای طراحی و بازسازی پروژه فولاد طبرستان، از MDF همراه با شیشه به عنوان متریال پارتیشن برای تفکیک فضای عمومی و خصوصی استفاده شد تا هم نظم خاصی به تقسیم بندی ها داده باشیم و هم از شیشه به عنوان متریالی شفاف برای نگه داشتن دید بصری مدیریت به کارمندان بهره برده باشیم.

انواع پارتیشن اداری و عملکرد آنها در تقسیم فضا

پارتیشن های اداری در دو نوع تک جداره و دو جداره هستند، که برای این پروژه از پارتیشن دوجداره به همراه کرکره ولومی استفاده کردیم تا هم عایق صدا باشد و هم در صورت نیاز از کرکره ها برای رسیدن به فضایی خصوصی تر استفاده شود.

بی شک برای فضای اداری کوچک تر، رنگ ها نقش بسیار حائز اهمیتی دارند و بسته به بزرگی فضا و عملکرد آن می توان از متریال های مختلف برای پارتیشن استفاده کرد. برای این محیط کوچک اداری که پارتیشن فقط نقش تفکیک کننده را ایفا می کند، پارتیشن چوبی بهترین گزینه به نظر می آمد تا بدین وسیله با رنگ آن، محیط کار گرم نگه داشته شود.

تعبیه‌ ی محل هایی برای فایلینگ در طراحی داخلی فضای اداری

گام دوم برای طراحی این پروژه ،جلوگیری از ایجاد بی نظمی بود. قطعا بی نظمی در فضای کار، جلوه ای نامطلوب به محیط می بخشد، لذا برای طراحی این پروژه تصمیم به طراحی کمدهای دیواری ریلی و میزهای L شکل برای قرار دادن فایل های بیشتر در آنها گرفتیم. اداره و شرکت مانند خانه دوم افرادی است که در آنجا کار می کنند و نگهداری اسناد و اوراق یکی از دغدغه های هر محیط اداری می باشد که با کمک گرفتن از فایلنیگ های اداری این مهم بدست می آید.

فایلنیگ های اداری شامل کمدهای اداری و کمدهای بایگانی می شود و چون مدارک اداری زیاد هستند این کمدها باید دارای مقاومت و کیفیت بالایی باشند تا در برابر وزن زیاد خراب نشوند. برای طراحی و بازسازی پروژه فولاد طبرستان نه تنها این کمدهای ریلی و قفسه های فایلنیگ طراحی و ساخته شده نقش نگهداری اوراق و اسناد مورد نیاز را دارند بلکه برای طراحی آنها تلاش نمودیم تا از همان جنس ام دی اف با تناژ رنگ متناسب با پارتیشن استفاده کنیم تا هارمونی لازم را بین مبلمان، کمدها، قفسه و پارتیشن ها را داشته باشیم.

هارمونی رنگ و متریال در طراحی داخلی دفتر کار

در طراحی این پروژه با توجه به استفاده از عناصر طبیعی، هارمونی در طرح و رنگ، تنوع فضایی و بهره گیری مناسب از مبلمان متناسب با سایر اجزاء، توانستیم کیفیت فضای اداری را بالا ببریم و دستیابی به اهداف را راحت تر کنیم و بدین منظور برای هماهنگی بیشتر بین عناصر و جلوگیری از آشفتگی رنگ و متریال های استفاده شده در این فضا حتی روی فن کوئل ها را هم با همین متریال که CNC شده بود پوشاندیم.

رنگ و بافت گرم چوب در کنار سایر مصالح جلوه ی زیبایی داشته و حس آرامش و راحتی را به افراد منتقل می کند. چوب از انواع متریالی است که هیچ گاه کهنه و تکراری نمی شود و در تمام فضاهای داخلی قابل استفاده است. پارتیشن های چوبی از جذابیت زیادی برخوردار هستند و به همین دلیل استفاده از آنها در طراحی داخلی دفتر کار و در کل فضاهای اداری بسیار مرسوم است.

شرکت معماری شیپ با سابقه ی بسیار زیاد در زمینه طراحی داخلی فضای اداری به خوبی نیازهای فضایی را شناخته و از انواع چالش های طراحی با خبر است. در طراحی داخلی دفتر کار فولاد طبرستان نیز علاوه بر در نظر گرفتن سلیقه ی کارفرما، بهترین ایده ها مطرح شدند و اجرای آن توسط تیم اجرایی ماهر انجام شد. به همین خاطر است که همیشه می گویند کار را به متخصص آن بسپارید.

صفحه اصلیمقالاتپروژه‌هاتماس با ما