مجتمع تجاری میلاد

کارفرما

آقای لشکری

نوع

تجاری فرهنگی ورزشی

موقعیت مکانی

تهران، ولیعصر

متراژ (متر مربع)

سال طراحی

1390

تیم طراحی

گروه طراحی شیپ

تیم اجرایی

طراحی داخلی مجتمع تجاری میلاد 

مراکز خرید و مجتمع های تجاری از جمله کاربری هایی هستند که جمعیت زیادی را به مقصدی خاص جذب می کنند. به عبارت دیگر وقتی در مکانی کاربری تجاری وجود دارد، حضور دائمی شهروندان نیز احساس می شود و این موهبت سبب امنیت و سر زندگی فضا می شود. امروزه احداث مجتمع های تجاری رو به رشد بوده و تاکنون استقبال مطلوبی از آنها صورت گرفته و این خود باعث ایجاد رقابتی شدید بین این بناها شده است. این موضوع سبب شده است تا سرمایه گذاران برای احداث این مراکز، توجه بیشتری به زیبایی و موجود بودن صنف های مختلف در این مجتمع ها داشته باشند.

طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی مجتمع های تجاری به لحاظ موقعیت اقتصادی که برای هر مکان ایجاد می کنند، دارای اصول طراحی مهمی هستند. طراحی داخلی مجتمع های تجاری می تواند دارای المان های ساده یا پیچیده طراحی باشند که روند رشد یک فضای تجاری را ارتقائ دهند. در بحث طراحی داخلی فروشگاههای تجاری باید این نکته را مد نظر قرار دهیم که دکوراسیون داخلی تلفیقی از هنر و علم است که پایه های استاندارد خود را دارد و باید از متخصصان آن بهره برد. بنا به درخواست کارفرمایان این پروژه، گروه طراحی داخلی شیپ تلاش نمودند تا با استفاده از جدیدترین متریال ها و استفاده از رنگ های شاد و متنوع به همراه نورپردازی مناسب در داخل این مجتمع تجاری بهترین طرح ها و ایده ها را اجرا کنند تا علاوه بر شکیل و زیبا شدن فضا، به صورت بهینه از تمامی راهرو و دسترسی های داخل آن استفاده شود. در طراحی داخلی مراکز خرید، عناصر متعدد و متنوعی دخیل هستند که از آن جمله می توان به کف سازی، دیوارها، فضای سبز، عناصر تزیینی و نور پردازی اشاره کرد و بی توجهی به هر کدام از آنها می تواند موجب از بین رفتن زیبایی دیگر عناصر شود.

اولین بخش از موارد تغییر یافته در بازسازی این مجتمع تجاری کف سازی آن بود. کف سازی از عناصر مهم معماری داخلی مراکز خرید محسوب می شود که احساس مراجعه کنندگان به این فضا را به کیفیت این محیط، بسیار تحت تاثیر قرار می دهد. در طراحی مراکز خرید، گروهی معتقد هستند که توجه مخاطبان این مرکز به کفپوش بیشتر از سقف است زیرا جنس خوب و براقیت متریال استفاده شده برای آن می تواند انعکاس بهتری را از داخل مغازه ها بر روی زمین داشته باشد و فضا را زیباتر جلوه دهد. انتخاب نوع کف سازی و طرح آن در بیشتر فضاها معمولا بر اساس معیارهای کاربردی و زیبا شناختی صورت می گیرد. در مراکز خرید و مجتمع های تجاری، رفت و آمد زیادی صورت می گیرد و همین امر سبب شده است تا نیاز مبرمی به طولانی بودن عمر کف سازی این فضا ها باشد. برای جلوگیری از ساییدگی فیزیکی و جلوگیری از تو رفتگی کف پوش ها بر اثر فشار، گروه طراحی شیپ تصمیم به استفاده از سنگ تراورتن روشن برای کف گرفت تا بدین وسیله هم از براقیت آنها استفاده کند و هم از عمر و دوام آنها استفاده بسزایی برده باشد.

از دیگر عناصر مهم در طراحی داخلی مجتمع های تجاری دیوارها و ستون ها هستند که بیشترین میزان از فضاهای داخلی مراکز خرید را شکل می دهند. در فضای داخلی مراکز خرید بیشتر نمای دیوار را ویترین واحدهای تجاری پوشانده است، لذا صاحبان واحدهای تجاری معمولا در طراحی این ویترین ها سعی می کنند از طرح های خلاقانه برای جذب مشتری بیشتر استفاده کنند. به غیر از این ویترین ها بقیه فضا را دیوارها تشکیل می دهند که برای طراحی داخلی مجتمع تجاری میلاد تلاش نمودیم تا با استفاده از قاب های کامپوزیت و قراردادن تبلیغات برندهای مختلف در آنها بر کیفیت بصری این محیط تاثیر بیشتری بگذاریم.

از دیگر عناصر مهم و تاثیر گذار در طراحی داخلی پاساژ ها، تهیه مبلمان هرچند کوچک برای ایجاد فضای استراحت بازدیدکنندگان در صورت نیاز و استفاده از عناصر تزئینی مانند آب نما، گیاهان و مجسمه ها است. استفاده از این عناصر در فضاهای عمومی می تواند سبب تقویت روحیه افراد در آن محیط شود و کمک می کند که در آن محیط احساس منحصر به فردی داشته باشند. مهم ترین تاثیر حضور اب نماها در مراکز خرید احساس شادابی و طراوات است که به محیط می دهند و در طراحی داخلی این پروژه از فضای دسترسی به طبقات بالا، بر حسب وجود ابعاد مورد نیاز برای قرار دادن آب نما و تعداد محدودی گیاهان سبز استفاده شده تا بدین صورت بر جلوه های تاثیر گذار این فضا هنگام مراجعه به طبقه بالا بیافزاییم.

نورپردازی نقش بسیار حائز اهمیتی در معماری داخلی دارد و وجود آن می تواند به جز بالا بردن کیفیت بصری افراد، در تفکیک و قرار دادن سلسله مراتب فضاها نقش شایانی داشته باشد. بنابراین سازمان دهی نورپردازی مصنوعی و استفاده از نورمخفی برای سقف کناف استفاده شده بسیار پر اهمیت بود. البته به کار بردن پشت سر هم این عناصر نوری می تواند باعث ایجاد کسلی و خستگی در افراد شود و ما نیز تلاش نمودیم در طراحی سقف پروژه مجتمع تجاری میلاد از فرم ها و اشکال متفاوت برای نورپردازی مخفی، تنوع را در این فضای عمومی ایجاد کنیم تا هم تمایز بین فضاها را داشته باشیم و هم مراجعه کنندگان را به نقاط مختلف راهرو که کمتر به چشم می آمد دعوت کنیم.                                                              

صفحه اصلیمقالاتپروژه‌هاتماس با ما