شرکت پرستیژ

کارفرما

آقای جهانشاهی

نوع

اداری

موقعیت مکانی

تهران، جردن

متراژ (متر مربع)

سال طراحی

1397

تیم طراحی

گروه طراحی شیپ

تیم اجرایی

هر مکانی بسته به نوع فضای حضور افراد، چیدمانی متفاوت دارد و حس متفاوتی را نیز القاء می کند. یکی از این اماکن، مکان های اداری است که باید دکوراسیون مخصوص خود را داشته باشند. طرز چیدمان هر مکانی باید به گونه ای باشد که بسته به روحیه ای که می طلبد، آرامش بخش و منحصر به فرد باشد. در طراحی داخلی اداری باید حس انرژی و پرنشاطی به کارمندان القا شود و کارمندان در این محیط حس راحتی کنند. نوع طراحی داخلی ساختمان اداری به تعداد کارمندان و اهمیت آن فضا بستگی دارد. طبیعی است که کارمندان زمان زیادی را باید در این فضا سپری کنند بنابراین برای طراحی جدید دکوراسیون اداره یا شرکت، باید خودتان را جای مراجعه کننده یا کارمندان قرار دهید که وارد این محیط می شود.

ویژگی‌های طراحی داخلی فضای  اداری

طراحی دکوراسیون اداری دو ویژگی مهم دارند که حتما در مرحله اول باید در نظر گرفته شوند. اول اینکه پلان و سیرکولاسیون باید بر اساس الگوهای موجود شکل بگیرد و دوم اینکه هیچ گونه محدودیتی برای زیباسازی بصری فضا داخل ساختمان وجود نداشته باشد. برای نمونه در طراحی پروژه پرستیژ توسط گروه طراحی و معماری شیپ، میز منشی اولین و مهمترین فضایی است که باید به بهترین نحو طراحی می شد چرا که کارمندان و مراجعه کنندگان چه برای کار هر روزه و چه برای یک بار نیاز، بی شک با این مکان برخورد خواهند داشت و این اولین برخورد باعث شکل گیری ذهنیت کلی بیننده نسبت به نوع، اهمیت و کاربری این فضا است.

همچنین فضای منشی باید در محلی قرار بگیرد که نزدیک سالن ورودی باشد تا ارباب رجوع برای پرسیدن سوال و یا رسیدگی به امورش به فضای اداری کارکنان ورود نداشته باشد. به جز مسئله ورود ارباب رجوع در طراحی پلان و سیرکولاسیون فضای اداری و محل قرار گرفتن میز منشی، این را نیز باید در نظر گرفت که دسترسی منشی به اتاق مدیریت باید مسیری باز باشد تا در حداقل زمان بتواند به آن محل دسترسی داشته باشد.

برای طراحی این فضا گروه طراحی شیپ تصمیم به استفاده از میز، از جنس سنگ کوارتز برای به رخ کشیدن اهمیت و نوع کاربری فضا به مراجعین را گرفت. علاوه بر میز بسیار زیبای در نظر گرفته شده، از نورپردازی مخفی در سقف آن، برای حس ایستایی استفاده کردیم تا ارباب رجوع از این کادر نوری در سقف به عنوان محلی برای انتظار و نشستن بر روی مبلمان استفاده کند. شایان ذکر است که در طراحی این فضا برای سرد نشدن فضا برای منتظران باید از تابلوها، تزئینات دکوراتیو و رنگ های مدرن و شیک استفاده کرد تا فضای انتظار، فضایی خسته کننده به چشم نیاید.

نقش پارتیشن اداری در طراحی داخلی فضای اداری

در شرکت های به فرم اپن آفیس با پارتیشن کوتاه و یا بدون پارتیشن بندی، صدای همهمه محیط کار، جو شاد و با انگیزه ای را ایجاد می کند و کارمندان به کار تشویق می شوند. افراد در جریان همه کارها قرار می گیرند و راحت تر می توانند با مدیر شرکت در ارتباط باشند. اما در برخی شرکت ها به دلیل نوع و اهمیت کار آنها به فضا های مشخصی نیاز دارند که در آن تیم ها و یا افراد از حریم خصوصی بیشتری بهره مند می شوند با توجه به فضاهای مورد نیاز و اهمیت این شرکت، گروه طراحی شیپ تصمیم گرفت تا با توجه به درخواست کارفرما و هماهنگی های صورت گرفته از پارتیشن شیشه های فریم لس برای فضای کارکنان به صورت مینیمال و برای فضای مدیریت که اهمیت بسیاری دارد از دیوار و فضایی کلاسیک برای طراحی استفاده شود.

استفاده از شیشه به خصوص در طراحی مینیمال، در فضای داخلی دفاتر کار گسترش بسیاری یافته است. در طراحی این پروژه از پارتیشن فریم لس (بدون فریم) به صورت شیشه ای و تک جداره با ضخامت 10 میلیمتر و به صورت سکوریت نشکن با قابلیت اجرای انواع سندبلاست به صورت کاملا مات در برخی نواحی وطرح دار در بخش های دیگر استفاده کردیم. از مزایای اصلی این سبک طراحی برای کارفرمایان این است که پارتیشن فریم لس جای کمتری را نسبت به دیوار میگیرد و سطح دید بیشتری را در اختیار کاربر قرار می دهد.

البته در این پروژه از سند بلاست با طرح ها و لوگوهای بسیار زیبا برای داشتن بخش هایی به عنوان فضای خصوصی تر استفاده کردیم. تا هم امکان تنظیم نور محیط و نفوذ نور طبیعی یا مصنوعی در تمام فضای اداری را داشته باشیم و هم فضایی وسیع تر، دلباز تر و جذابتر داشته باشیم. البته بسته به محل جغرافیایی هر پروژه استفاده از نور طبیعی در بعضی ماه های سال می تواند باعث آزار و اذیت کارکنان بشود و استفاده از آن بخش از دفاتر کار که در معرض نور طبیعی از طریق پنجره ها هستند را سخت تر گرداند. به همین منظور در طراحی این فضا، تصمیم به استفاده از پرده های لووردراپه و یا همان شیدر گرفتیم تا از تابش مستقیم نور خورشید به محل قرار گرفتن کارمندان جلوگیری شود.

طراحی کف و سقف فضای اداری

از دیگر موارد حائز اهمیت در طراحی داخلی فضای اداری، کف و سقف آن است که بدین وسیله با نگاه اول، کاربری متفاوت این ساختمان را به رخ بیننده می کشد. موکت از دیرباز به دلیل راحتی و آسایشی که با خود به همراه دارد، در طراحی داخلی از اولین انتخاب ها بوده است. موکت ها با هر نوع سبک مبلمان و دکوری هماهنگی دارند و از لحاظ تجملی نیز در سطح بالایی هستند. علاوه بر راحتی در استفاده از موکت، عایق حرارت و صوتی بودن آن نیز به عنوان خصوصیات بارز آن لازم بذکر به نظر می آیند. در طراحی پروژه پرستیژ، تعداد کارکنان بالا و رفت و آمد زیاد در این فضا، یکی از مسائل بسیار پر اهمیت بود و استفاده از کفپوشی مناسب با این شرایط، بسیار پر اهمیت می رسید و به همین منظور تصمیم به استفاده از موکت به عنوان بهترین آپشن برای این فضا گرفتیم.

علاوه بر کفپوش موکتی طوسی رنگ با کیفیت بسیار بالا، برای طراحی سقف فضاهای اصلی راهروها از کناف استفاده شد و آن را به صورتی طراحی کردیم تا متقاضیان در این فضای اداری بتوانند تفکیک فضا ها را از نوع نور پردازی مخفی و یا لامپ های خطی استفاده شده تشخیص دهند و سریع تر به مکان مورد نظر خود دسترسی داشته باشند.

برای بخش کارکنان و داخل فضای ایزوله شده آنها به وسیله پارتیشن های شیشه ای فریم لس، از سقف های تایل در ابعاد 60*60 کناف و پنل های LED با همین ابعاد استفاده کردیم، تا نوع کاربری و سیرکولاسیون در طراحی پلان کاملا قابل تفکیک باشد.

طراحی داخلی اتاق مدیریت

از دیگر موارد طراحی و بازسازی شده در این دکوراسیون داخلی می توان به اتاق مدیریت و تغییرات عمده صورت گرفته در این فضا اشاره کرد. براساس اهمیت این فضا و نیز کاربری بسیار متفاوت آن نسبت به فضای کارمندان از سبک کلاسیک به جای مینیمال برای طراحی آن استفاده شده تا با ورود مهمان ها و یا مراجعه کنندگان با رسمی بودن بیشتر این فضا آشنا شوند. با توجه به متراژ بالای این فضا دست طراحان گروه معماری داخلی شیپ برای طراحی این فضا باز بود و از ایده های مختلف در سبک کلاسیک برای طراحی سقف، نورپردازی آن و قاب های گچبری شده بر روی دیوار استفاده کردیم. در طراحی اتاق مدیریت نحوه چیدمان مبلمان اداری و رنگ و جنس آنها بسیار حائز اهمیت است.

استفاده از مبلمانی شیک که نشان دهنده شکوه و جلال داخل این فضا باشد را به عنوان بهترین گزینه در طراحی برگزیدیم تا با استفاده از آنها و رنگ تیره تر، سردی فضا را که از رنگ سفید دیوار برگرفته می شد را بکاهیم. در طراحی اتاق مدیریت کمدی بزرگ برای فایلنیگ در کنار میز ریاست قرار گرفت تا مدیر مربوطه بتواند در کمترین زمان به اسناد مورد نیاز خود دسترسی داشته باشد. برای مهمانان در این فضا یک مبلمان نیم ست استفاده شد تا بدین وسیله دید میز ریاست نسبت به افراد شرکت کننده در این فضا کامل باشد. علاوه بر مبلمان و نحوه قرار گیری آنها در این اتاق، بودن میز کنفرانس برای جلسات خصوصی کوچک، مابین مدیران و سرگرو ه های این شرکت تجاری بسیار مهم به نظر می آمد و به واسطه همین اهمیت تصمیم به طراحی و قرار دادن فضایی برای نمایش گرفتیم. بدین منظور از انتهای اتاق که بدلیل نبود تابش مستقیم نور خورشید، تاریک تر به نظر می آمد برای نصب LCD بر روی یک دیوار و استفاده از پروژکتور در صورت نیاز بر روی دیوار دیگر استفاده کردیم.

در طراحی داخلی اتاق مدیریت از نقطه شروع که همان درب ورودی این واحد است تا رسیدن به خود اتاق مدیریت، گروه طراحی و معماری شیپ تمام تلاش خود را به کار برد تا از فضایی کاملا مدرن و مینیمال به فضایی کاملا کلاسیک و باشکوه برسد. البته در کل پروسه طراحی این پروژه هماهنگی، بهره وری و کاربردی بودن فضا ها و سبک ها را مدنظر داشتیم و سعی نمودیم تا با استفاده از کنترل هزینه ها به بهترین و موفق ترین حالت ممکن برای این طراحی داخلی برسیم.

تحریریه : شرکت معماری شیپ

صفحه اصلیمقالاتپروژه‌هاتماس با ما